4 augusti 2006

Uppenbarelser från en kartbok

En otrolig sak hände nyss. Jag hämtade en gammal atlas från mina mellanstadieår nere i bokhyllan för att leta upp var den norska staden Molde låg. När jag öppnade sidan kände jag en väldigt bekant doft. Jag satte nästippen i mitten av uppslaget och tog ett djupt andetag. Plötsligt flödade hundratals bilder från mina ungdoms år på Kyrkhedens skola fram. Jag blev tårögd, av både vemod och lycka. En av de största nostalgikickar jag någonsin haft.

Om någon undrar varför jag letade efter Molde så beror det på en fix idé jag har fått. Jag har utvecklat en stark fascination för den norska staden Tromsø och letar nu olika rutter att ta sig dit. Underbart vackert beläget. Intressant klimat på grund av sitt nordliga läge i kombination med Golfströmmen. Rikt och brett kulturliv. Dessutom en mycket snabb tillväxt. Befolkningen har ökat med över 13 procent senaste decenniet, det går nog att jämföra ungefär med Umeå skulle jag gissa. Deras universitet startade ungefär samtidigt som björkstadens också. Inte ens tio år senare.
Kolla upp stadens information på Wikipedia, man blir ju kär. Måste dit snart.

7 kommentarer:

Bodonigänget sa...

faktiskt! nordnorge verkar nice överlag, jag har varit i mo i rana nån gång, och det tänker man ju ska vara i nordnorge, men med tanke på hur avlångt det landet är är det typ mellannorge.

Unknown sa...

Exakt. De har typ två-tre större städer som ligger ovanför Sverige t.o.m.. Tromsö verkar helt klart "najs". "De e najs".

linda sa...

Hallå! Hur har sommaren varit? Jag har mest jobbat och stått i. Var dock en sväng i Ungern med morfar i juni, men det är typ enda resan jag hunnit med. Iof så jobbade jag ett par dagar i Finland också.

Tromsö verkar vara ett härligt ställe. När hade du tänkt fara dit?

När kommer du tillbaka till Umeå förresten? Du är varjefall välkommen på inflyttningsfest nångång när skolan har börjat igen. Jag får höra av mig sen när allt är mer bestämt. Skulle vara kul varjefall.

felicia sa...

Jobbade med att steka fiskekaker ett halvår i Tromsö, det var så där.. Men staden är underbar och ligger helt fantastiskt vackert!! Men åk på sommaren - det är mörkt från september, även om det kan varahelt grymma norrsken på vintern..

Unknown sa...

Linda---> Det tror jag nog att jag skulle hinna med en inflyttningsfest! Aldrig fel.

Felicia---> Jag skulle vilja dit på både sommar och vinter och uppleva båda delarna. Januari är tydligen den stora kulturella månaden, med film- och musikfestival o.s.v..

Anonym sa...

Men Magnus, var är reportaget från kräftskivan? :)

Unknown sa...

Skrivet och kart, håller på att syna bilderna som ska vara med. Kommer upp innan dygnet är slut!