12 augusti 2006

A night at the movies

Jajjemen, då ska jag försöka mig på en filmlista i samma anda som bok- och musikkullen som cirkulerat den närmaste bloggkretsen (and beyond). Ännu en riktigt hård nöt att knäcka, men here goes nothing.
  1. Denna film har förändrat mitt liv: Mycket svår fråga. Det borde väl isåfall vara den film som gjorde mig intresserad av filmmediet från första början. Isåfall är det westernfilmer i allmänhet och Sergio Leones Dollar-trilogi i synnerhet. Min far är en riktig westernfantast och lät mig som liten parvel vara med och iaktta Clintans och John Waynes jakter på olika banditer. Sedan förde det mig snabbt vidare i det cineastiska grävandet att manusen till både Per un pugno di dollari (För en handfull dollar) och The Magnificent Seven (Sju vågade livet) var baserade på gamla Kurosawa-filmer. På den vägen är det, troligtvis.
  2. Denna film har jag sett mer än en gång: Tom Tykwers Der Krieger und die Kaiserin (Prinsessan + Krigaren) torde vara den film jag sett flest gånger nu. Kommer på fem tillfällen på rak arm bara under det gångna året. Brukar nog vara ganska angelägen om att få folk att se den, eftersom jag själv är väldigt fascinerad av den, så många av de senare tittarna har väl varit av den anledningen.
  3. Denna film skulle jag ta med mig till en öde ö: Knappast Cast Away eller Robinson Crusoe-versionen med Pierce Brosnan i vilket fall. Ingen av filmerna är genomusel, men jag vill inte gärna bli påmind om min situation på det viset. Istället kanske det skulle få bli Cidade de Deus (Guds stad) för att påminna mig om att man faktiskt kan ha det sämre. Att den är en av det nya milleniets bästa filmer gör inte saken sämre.
  4. Denna film får mig att skratta: Två säkra kort är The Big Lebowski och Monty Python and the Holy Grail (Monty Pythons galna värld), även om jag troligtvis sett dem så ofta att jag omedvetet pratar med i dialogen. Sedan gillar jag den sortens komik som Charlie Kaufman skriver, eller snarlika.
  5. Denna film fick mig att gråta: Den första filmen jag kan minnas att jag grät till var E.T., vilket väl till stor del har att göra med Spielbergs kompetenta användande av sentimental musik och klippning, samt duktigt barnskådespeleri. Riktigt lika känslosam blir jag inte när jag ser den idag, även om det är en habil film.
  6. Denna film önskar jag att jag hade spelat in: Jag önskar att jag hade Charlie Kaufmans mod att skriva ett så personligt utelämnade manus som det till Adaptation och att jag hade Stanley Kubricks tålamod och öga att filma alla långa och perfekta tagningar som genomsyrar hans verk. Så jag vet inte, en kombination av de två personerna i fråga så får man kanske något i stil med Dr. Strangelove? Den kunde jag helt klart leva med att ha på meritlistan.
  7. Denna film önskar jag aldrig hade spelats in: Oj, var ska jag börja? Finns otroligt många filmer som aldrig skulle ha fått lämna idéstadiet om de inblandade hade tänkt till i tid. Ta bara uppföljare som Crocodile Dundee 3 eller Police Academy 7 (Polisskolan 7 - Uppdrag Moskva). Eller varför inte halvplanerade och oengagerade filmadaptioner av böcker eller - framför allt - serier. Som Blade-serien, Elektra eller Judge Dredd. Det som svider mest är väl att det troligtvis är de filmerna som drar in de största pengarna, so they will just keep on coming.
  8. Denna film såg jag senast: Anpassade frågan till filmlistan. Blev lite konstigt att svara på "Denna film tittar jag på just nu". Åtminstone brukar jag inte sitta och surfa/blogga samtidigt som jag tittar på en rulle. Senaste var i vilket fall Wolf Creek (Morden vid Wolf Creek). Recension kan ni läsa i höstens första Vertex och så småningom i bloggen.
  9. Denna film har jag tänkt se: De övriga fyra jag ska recensera för Vertex är Beyond the Sea, The Great Raid, The Libertine och Saw 2. De är helt klart prio ett just nu. Efter det har jag hundratals (känns det som) osedda klassiker som jag längtar efter att få ta del av.
  10. Dessa personer kullar jag: Alla bloggare där ute. Lämna gärna en kommentar i det här inlägget om ni skulle vara några utanför min direkta bloggkrets, så jag inte missar era listor!

2 kommentarer:

Karin sa...

Polisskolan 7? Varför inte hugga trädet direkt vid roten?

Unknown sa...

Haha! Ja, men det är ju lite så jag menar. Varför sa inte någon inblandad något i stil med: "Didn't we say all we wantedwith the first one?"