9 augusti 2006

Passed on and passing on

Karin kullade mig, nu är det min tur att ta tag i listan.
  1. Denna bok har förändrat mitt liv: Mycket svårt att välja en särskild, men jag måste nog säga 1984 av George Orwell. Första gången jag läste den så var jag ännu knappt intresserad av böcker. Den mötte mig vid helt rätt tidpunkt i livet för att beröra mig, få mig att tänka och väck min läslust. Efter den boken har jag haft en djup förkärlek för dystopiska verk inom såväl litteratur som film, teater o.s.v.
  2. Denna bok har jag läst mer än en gång: Ganska många. Man skulle kunna säga att jag är en "pånyttläsare", faktiskt. The Lord of the Rings (Sagan om Ringen-serien) har jag i mina yngre år läst på alla tre språk jag kan, av en okänd, nördig anledning. Annars vill jag nog slå ett slag för J.D. Salingers The Catcher in the Rye (Räddaren i nöden). Den läser jag alltid mer än gärna om.
  3. Denna bok skulle jag ta med mig till en öde ö: Öar av frihet: Om en man som tänkte bygga en båt med namnet Searcher. Biografi om Alve Henricson, skriven av Charlotta Sjöstedt. Tror den skulle passa. Svårt att säga om man hellre skulle välja en bok man redan läst istället. Då vet man ju åtminstone vad man får. Men samtidigt vill man ju ha något nytt att fördriva tiden med på en sån plats.
  4. Denna bok får mig att skratta: Vanligtvis gillar jag böcker som är underfundigt roliga. Böcker där humorn inte är menad att vara det centrala, men blir en viktig krydda. Trots det får nog The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Liftarens guide till galaxen, hela bokserien) det här omnämnandet. Douglas Adams hysteriska bok går att ta med sig vart man än åker, slå upp vilken sida som helst och bara njuta. Nördigt värre, men den smällen får jag ta.
  5. Denna bok fick mig att gråta: Just böcker har jag svårt att gråta till när jag läser, då den måste vara mer än bara skriven på rätt sätt. Man måste vara i rätt period i livet också. Filmer har här en lättare uppgift eftersom de kan påverka flera av ens sinnen samtidigt och få fram oväntade känslor på det viset. Jag blev väldigt berörd bl.a. av Die Leiden des jungen Werther (Den unge Werthers lidanden) av Johann Wolfgang von Goethe, kanske mest för att jag vid lästillfället var arg på allt vad känslor och empati (eller brist på de båda) heter. Jag gillar den fortfarande, men skulle jag plocka upp den vid ett helt annat tillfälle kanske jag skulle tycka att den är svulstig.
  6. Denna bok önskar jag att jag hade skrivit: Karin tog redan den bok som först dök upp i mitt huvud (Kapten Nemos Bibliotek av P.O. Enqvist), så jag säger istället Hans nådes tid. Eyvind Johnsons dystopiska verk om Karl den stores stormaktstid är ett redigt stycke att bita i, men den är skriven i flera nivåer med en nästan övernaturligt genomtänkt symbolik och är helt fläck- och felfri. Åtminstone i mina ögon.
  7. Denna bok önskar jag aldrig blivit skriven: Valfri helig skrift. Just nu är jag så jävla förbannad på att så många i världen måste lida för några sagor som hittades på för tusentals år sedan.
  8. Denna bok läser jag just nu: Har snart läst ut Patrick Süskinds Das Parfum (Parfymen) för andra gången och håller samtidigt ånyo på med Philip K. Dicks A Scanner Darkly. Båda nygenomläsningarna är med anledning av de stundande filmversionerna.
  9. Denna bok har jag tänkt läsa: De två närmaste är troligtvis Oscar Wildes The Picture of Dorian Gray (Dorian Grays porträtt, som legat och väntat alldeles för länge) samt Cristopher Priests The Prestige (Skenverk). Den sistnämnda hörde jag talas om eftersom en filmatisering är på gång (ser ni ett mönster, månne?) och intrigen fascinerar mig redan innan jag läst den.
  10. Dessa fem personer kullar jag: CJ, Hanna, Jonas, Punger och Tobbe. Nu får vi hålla tummarna att de tar sig tid också.

8 kommentarer:

Anna sa...

hello. Tittade bara in. Schysst musikval.

Anna sa...

hmm. Nej, det gjorde jag inte. Jag är inte sådär bevandrad inom de litterära områdena som du verkar vara.
Men jag gillar poesi. :)

Hanna sa...

Hehe, jag läste att Karin knullade dig först. Mycket roligt. Får se om/när jag tar itu med den där uppgiften. Jag har i alla fall några kandidater - har aldrig läst så mycket som jag gjort den här sommaren. 5 böcker på lika många veckor. Det är rekord för min del. (Och nej, det var inte tunna fina barnböcker.)

Unknown sa...

Haha! Du var inte ensam om att läsa fel på det ordet. Känns som jag gjort det varje gång dessutom. Blir ganska bisarrt.

Anonym sa...

Bisarrt? Ja, så kan man ju se på det hela.

Min knullning kommer iaf snart. Typ.

Unknown sa...

Jo, det blir bisarrt. En knull-kullning. Som en översexuell version av "hunden på katten och katten på råttan" o.s.v..

Anonym sa...

Denna bok har förändrat mitt liv:

Tärningsspelaren (Luke Reinhardt)
Desillusionerad psykiater gör sitt liv mer spännande med tärningens makt. Fick mej att sluta tro på en solid personlighet och gav en ansats till socialpsykologisk begrundan.

Denna bok har jag läst mer än en gång:

Manuset till NileCity 105,6 (Killinggänget)
Ligger vid min toastol.

Denna bok skulle jag ta med mig till en öde ö:

Hur du tar dig från en öde ö - om den finns.
Eller nåt mastigt - Prousts På spaning efter den tid som flytt kanske. Den verkar ju lagom jobbig.

Denna bok får mig att skratta:

Lång fin blond (Claes Carlsson)
Smakrik till språk och handling. Fantastiskt rolig liten bok om måttlighetsknarkare på Söder som lagar tigerräkor, fantiserar ihop engelsk-franska 1800-talssåpor. Och knarkar förstås.

Denna bok fick mig att gråta:

Minns inte att jag gjort det faktiskt, men Ängeln på sjunde trappsteget (Frank McCourt) var ju sorglig. Smutsiga irländska barn och supande arbetarfäder torde få läppen att fladdra en smula.

Denna bok önskar jag att jag hade skrivit:

Da Vinci-koden för då hade jag fått CASH!

Denna bok önskar jag aldrig blivit skriven:

Nicke Nyfiken på sjukhus (H.A. Rey och Margret Rey)
Det är inte alls roligt att ligga på sjukhus.

Denna bok läser jag just nu:

Ungsdomsår (J. M. Coetzee)
Stilfull litterär onani om hur det är att vara för insiktsfull för sitt eget bästa. Och en massa annat.
Psykologisk skärpa. Gubben fick Nobelpriset 2003.

Denna bok har jag tänkt läsa:

Fans (Fredrik Strage)
Som inspiration till vad som ska bli ett filmmanus.

Unknown sa...

Du lyckades säga nobelpris utan att kräkas. Finfint! "Fans" ligger i kö för mig med.