28 november 2006

Filmfest 2006 - En sammanfattning

Ganska (läs mycket) sent påkommet, men jag blev sugen på att sammanfatta Umeås 21:a internationella filmfestival i samma anda som jag gjorde med förra årets upplaga. Så, här är listan. Observera att jag, trots goda försök, inte hann se alla filmer på festivalen.

Bästa svenska film: Farväl Falkenberg
Bästa engelskspråkiga film: Shut Up and Shoot Me!
Bästa film (övriga språk): Legaturi bolnavicioase (Love Sick)

Bästa svenska kortfilm: Aldrig som första gången
Bästa kortfilm (övriga språk): Our Man in Nirvana

Bästa dokumentär: On a Wednesday Night in Tokyo
Jobbigaste "hur-kunde-jag-missa": Här är polisen (men jag fick upprättelse genom SVT för någon månad sen)
Mest fucked up: Garcon stupide (Stupid Boy)
Största besvikelse: Duk haan yum cha (I'll Call You)
Största överraskning: Verlengd Weekend (The Long Weekend, ej att förväxla med den amerikanska skitfilmen)
Sämsta film (alla kategorier): World Trade Center

Nu nalkas det snart nyår och årslistor!

2 kommentarer:

Anonym sa...

märkliga val det där måste jag säga.

Unknown sa...

Tja, alla kan inte tycka lika. Eller ha sett samma filmer. Släng gärna upp din egen lista för jämförelse!