22 september 2005

Filmfest 2005 - En sammanfattning

Här följer min korta, enkla och effektiva sammanfattning av några höjd- och lågpunkter på Umeås 20:e internationella filmfestival. Jag vill påminna om att jag inte sett alla filmer på festivalen och såmed kan sakna vissa bra verk i listan, men jag såg ändå mer än dubbelt så många som jag räknat med.

Bästa svenska film: Sandor Slash Ida
Bästa engelskspråkiga film: Mean Creek
Bästa film (övriga språk): Schneeland (Snowland)

Bästa svenska kortfilm: Kalven och friheten
Bästa kortfilm (övriga språk): 7:35 de la mañana

Bästa dokumentär: Hardcorens huvudstad
Jobbigaste "hur-kunde-jag-missa": Riot-On!
Mest fucked up: Másnap (After the Day Before)
Största besvikelse: Stockholm Boogie
Största överraskning: Les Poupées Russes (Förälskad, förvirrad)
Sämsta film (alla kategorier): Ester

Inga kommentarer: