24 februari 2013

And the Oscars 2013 should go to...

Dags igen att jämföra smak med juryn. Presenterar en enkel lista över vilka jag personligen tycker borde prisas.

Best Picture: Argo
När jag såg filmen i höstas hade jag aldrig trott det skulle vara min favorit till vinst i kategorin, men det är en av de klart mest engagerande av filmerna som nominerats. Den innehåller väldigt många delar som gör den värdig vinsten. Nerv, humor och estetik i en fin blandning. Visst kan den vara väldigt amerikanskt färgat vid tillfällen, men i Oscarsammanhang ser jag inte det som ett bekymmer.

Best Director: Michael Haneke (Amour)
Haneke har alltid varit en skicklig och välberäknad regissör, men här spelar han ut sitt fulla register och får en långsam och vid tillfällen svårtillgänglig film inspelad i en enda lägenhet att växa till något otroligt stort.

Best Actor: Joaquin Phoenix (The Master)
Det ses som givet att Daniel Day-Lewis ska klämma den här för sin framställning av Lincoln i filmen med samma namn, men även om han gjorde en mycket bra prestation såg jag trots allt mer hängivelse i Phoenix förvandling till den svårmodige och vilsne Freddie Quell. Makalöst bra.

Best Actress: Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Den troligtvis tightaste av kategorierna iår! Med både den äldsta och yngsta skådespelerskan som någonsin nominerats, i Amour respektive Beasts of the Southern Wild. Både Riva och Wallis är dessutom riktigt bra i sina roller. Liksom Jessica Chastain i Zero Dark Thirty. De klipp jag sett av Naomi Watts i The Impossible lovar också stort. Men min röst faller till slut på Lawrence, som gör en prestation som till och med överträffar filmen hon medverkar i. Hon förtjänade statyetten redan för Winter's Bone och det är inte utan anledningar hon blivit en av mina absoluta favoritskådisar bland USA:s yngre talanger.

Best Supporting Actor: Philip Seymour Hoffman (The Master)
För mig står det mellan Hoffman och Christoph Waltz (Django Unchained), men favorit till vinsten är tydligen Robert De Niros fina insats (Silver Linings Playbook) och Tommy Lee Jones ganska tråkiga roll i Lincoln. Gäsp.

Best Supporting Actress: Anne Hathaway (Les Misérables)
Hon har inte mycket screentime i den här rullen, som överraskade mig rejält, men hon lyckas nyttja sin tid på bästa sätt. Övertygande sång och kroppsspråk, lyckas på egen hand frammana precis rätt känslosvall hos publiken.

Best Writing (Original Screenplay): Django Unchained
Även om filmen är långt ifrån utan brister så är det ett väldigt engagerande manus. I vanlig ordning är det framför allt dialogen som lyfter Tarantinos rulle det där extra steget.

Best Writing (Adapted Screenplay): Argo
Otroligt bra filmeffektivisering av den verkliga händelsen och det skrivna materialet om den!

Best Animated Feature: Wreck-It Ralph
En inte alls självklar kategori, skulle inte bli särskilt besviken om någon av de andra nominerade tog hem den. Finns ingen lika självklart "bästa" film i kategorin som förra årets vinnare Rango.

Best Foreign Language Film: Amour
Danmark och Norge har bra bidrag i tävlingen, men Amour förblir det bästa.

Best Documentary: Searching for Sugar Man
Inte bara för att jag inte sett någon annan i kategorin, den svenska rullen förtjänar verkligen priset.

Best Original Score: Thomas Newman (Skyfall)
En MYCKET svår kategori det här året. Argo var också smart komponerad, men Skyfalls soundtrack sticker ut genom att vara mer bombastisk.

Best Original Song: Adele och Paul Epworth - Skyfall (Skyfall)
Den klart mest "hitiga" av alla låtarna, sätter sig onekligen snabbt i huvudet. Konkurrentlåten från filmen Ted är troligtvis årets mest udda nominering. Vinst till den vore vansinnigt konstigt.

Best Sound Editing: Argo
Ljud är en viktig del av nerven i filmen.

Best Sound Mixing: Les Misérables
Avgörande för att musikalen ska hitta rätt ton och känsla.

Best Cinematography: Skyfall
En av filmerna från fjolåret som såg absolut bäst ut. Att inte The Master har nominerats är däremot en skam någon borde avgå för.

Best Production Design: Les Misérables
Ett genomgående lyckat utseende tack vare övertygande produktionsdesign.

Best Makeup and Hairstyling: Les Misérables
Övertygande från början till slut, jag kände mig aldrig ryckt tillbaka till verkligheten på grund av skådespelarnas utseende.

Best Costume Design: Les Misérables
Se ovan.

Best Film Editing: Argo
Rappt, snyggt och effektivt, en klippning som fick mig att aldrig sitta still.

Best Visual Effects: Avengers
Ganska svår kategori det här året, men jag minns hur imponerad jag var av effekterna på försommaren. Till och med i jämförelse med de tidigare superhjälterullarna som ledde fram till filmen.

Les Misérables blir alltså min största vinnare med fem statyetter, mycket tack vare de tekniska kategorierna. Det är överhuvudtaget en väldigt jämn fördelning iår, vilket kommer göra hela tillställningen ganska spännande. Flera av kategorierna är återigen hårfina att bedöma, så i flertalet av dem kommer jag inte bli särskilt besviken oavsett utgång. Men mer om det kommer i min liveuppdatering som jag hoppas kunna leverera inatt via Twitter.

Inga kommentarer: