20 februari 2012

Bra skit - vecka 7:

  • The Descendants - Alexander Paynes senaste rulle är ännu en om en sympatisk antihjälte i jakt på upprättelse. Filmen lyckas vara övertygande och ge en känsla av äkthet, som i sin tur berör. Däremot tyckte jag att berättelsen trots det känslosamma temat är ganska platt och filmen drivs istället fram av karaktärerna, som därför måste göras extra färgrika och utsvävande. Kort sagt gillar jag verkligen rullen, men vet inte hur den kommer stå sig för framtida tittande. Å andra sidan är det kanske mer av en smaksak, jag var inte överdrivet frälst heller av Paynes största succé Sideways. George Clooney övertygar däremot rejält. Han spelar förvisso en karaktär som i mycket liknar personer från hans tidigare filmografi, men han gör det fläckfritt. Kampen om den manliga huvudrolls-Oscarn om en vecka kommer bli benhård.
  • Hugo - Möjligen en Cinema Paradisio för den nya filmgenerationen, en storslagen kärleksförklaring till filmmediet. Att filmen tar den riktningen är helt oväntat en bra bit in i storyn, men den hemlöse pojken Hugos jakt på lösningen till ett robotmysterium engagerar hela vägen. Det är också en fantastiskt snygg film, min personliga favorit till flertalet tekniska statyetter på Oscarsgalan. Jag längtar även efter ett tillfälle att se om filmen i 3D, eftersom det kan vara den enda produktionen där effekten fyller en faktisk funktion för berättelsen. Filmen kretsar nämligen mycket kring just filmteknik och dess utveckling, samt hur vi kan stå i ett modernt perspektiv och ändå älska det som är av starkt nostalgiskt värde.

Inga kommentarer: