26 februari 2012

And the Oscar 2012 should go to...

Dags igen att jämföra smak med juryn. Presenterar en enkel lista över vilka jag personligen tycker borde prisas.

Best Picture: Hugo
Vad ska premieras hos en vinnare i kategorin? Storfavoriten The Artist vill vara en kommentar till filmmediet och samtidigt ett givande bidrag till samma genre som den kommenterar. Ändå lyckas den knappast lika bra som Scorseses filmhyllning. Det kommer, trots att den har flest nomineringar, vara en rejäl skräll om Hugo faktiskt vinner.

Best Director: Martin Scorsese (Hugo)
Det hör till ovanligheterna att inte vinnaren av regissörspriset också gjort prisvinnaren för bästa film. Men det är inte av den enkla anledningen som jag lyfter fram personliga favoriten Scorsese, utan för att hans suveräna hantverk i Hugo är så påtagligt och styrande för det hänförande resultatet.

Best Actor: Gary Oldman (Tinker Tailor Soldier Spy)
Jag gillar förvisso hur Jean Dujardin (som är favorit till priset) lyckas framföra en utmärkt, klassisk stumfilmsprestation, bland de bättre sedan självaste Charlie Chaplin. Ändå är det Oldmans diskreta och finstilta tolkning av en åldrad spion som fångade mig starkast. Faktum är att jag nog t.o.m. skulle föredra George Clooneys fina prestation från The Descendants, som väl får anses vara Dujardins största konkurrent till priset i allmänhetens ögon, men det en rejält tight kamp i kategorin det här året.

Best Actress: Viola Davis (The Help)
Meryl Streep fortsätter bygga på sitt elefantrekord och är i och med titelrollen i The Iron Lady uppe i 17 nomineringar i karriären, varav två resulterat i statyetter. Hon kommer den klart största utmanaren, även om jag bara sett klipp från Thatcher-rullen så har hon precis som Davis en grym närvaro i scenerna. Streeps fördel är att hon spelar en verklig person, vilket brukar hjälpa i sammanhanget, men Davis är ändå min favorit. Michelle Williams är i övrigt en personlig favorit, men jag har ännu inte sett My Week with Marilyn. Rooney Maras tolkning av Lisbeth Salander var bra, men inte i nivå med hypen.

Best Supporting Actor: Christopher Plummer (Beginners)
Mitt hjärta hoppas på Sverige här genom Max von Sydows skickliga insats i Extremely Loud and Incredibly Close, helt klart en av de bästa grejerna med den filmen. Plummers insats hade dock lite större utrymme att visa styrkan och erfarenheterna i skådistalangens långa karriär. Hyfsade insatser skuggar i övrigt, men priset kommer sannolikt stå mellan de två åldermännen.

Best Supporting Actress: Octavia Spencer (The Help)
En ovanligt högljudd roll som favorit här, men chocken vore väl om Melissa McCarthys ännu gapigare karaktär i Bridesmaids går hem med segern. Spencers relativt konstanta scenkollega Jessica Chastains är mitt andrahandsval.

Best Writing (Original Screenplay): A Separation
Min favoritfilm från förra året är (i gott sällskap av fantastiskt övertygande skådespel) just min favoritfilm tack vare det smarta, suggestiva manuset.

Best Writing (Adapted Screenplay): The Ides of March
Kanske ett oväntat val, och troligtvis inte den väntade vinnaren, men sett till kronologi och dialog så är det den av filmerna i listan som är mest övertygande på manusstadiet. Filmer som Tinker Tailor Soldier Spy och Hugo var långt mer övertygande på ett visuellt plan.

Best Animated Feature: Rango
Det är ett annorlunda år när ingen Pixar-film har kommit i närheten av att vara den bästa animerade filmen. Tur då att Gore Verbinski gav oss en lika underhållande som fängslande fest för öga och själ. Tråkigt att motion capture inte verkar accepterat som animation ännu, annars hade Tintin varit en given nominering och kanske vinnare. Känns lite som när den första Tron blev diskvalificerad från "bästa specialeffekter"-kategorin på 80-talet, eftersom det ansågs som fusk att använda datorer.

Best Foreign Language Film: A Separation
Min favoritfilm från 2011. Punkt.

Best Original Score: John Williams (The Adventures of Tintin)
Williams tävlar mot sig själv iår, men där hans musik till War Horse var ganska intetsägande så lyckades musiken i Tintin kanske bäst av alla detaljer att väcka känslan från serierna.

Best Original Song: Bret McKenzie - Man or Muppet (The Muppets)
Segern borde vara självklar. Bara två nominerade låtar iår och motståndaren är en relativt blek sång från redan bortglömda filmen Rio. Extra kul vid vinst är såklart att det är en av musikhjältarna från Flight of the Conchords som prisas!

Best Sound Editing: Drive
Dels för att filmen är väldigt förbisedd i sammanhanget i övrigt, men även för den fina ljudhanteringen, förstås.

Best Sound Mixing: Hugo
Den fina hyllningen till gammal filmteknik, genom modern motsvarighet, görs med stor hjälp av lysande ljudmixning.

Best Art Direction: Hugo
Den symbiotiska looken rakt igenom fångar verkligen tittarens uppmärksamhet.

Best Cinematography: The Tree of Life
Väldigt svår kategori, Hugo och The Girl with the Dragon Tattoo kommer ge Mallicks ögongodis en rejäl match.

Best Makeup: The Iron Lady
Lyckas verkligen övertyga om en svunnen era.

Best Costume Design: Hugo
1930-talet hade snygga kläder och filmen får en att vilja bära dem nästan 100 år senare.

Best Film Editing: The Girl with the Dragon Tattoo
Finchers filmer har alltid varit välklippta. Årets bidrag är inget undantag, tillsammans med fotot är det troligtvis rullens största kraft.

Best Visual Effects: Rise of the Planet of the Apes
Är nog ganska partisk här eftersom det är en personlig favorit och den inte har andra chanser att vinna iår. Skulle inte heller gråta om Hugo vinner.

Hugo blir alltså min största vinnare med fem statyetter. Men flera av kategorierna är hårfina att bedöma, så i flertalet av dem kommer jag inte bli särskilt besviken oavsett utgång. Men mer om det kommer i min liveuppdatering som jag hoppas kunna leverera inatt via Twitter.

Inga kommentarer: