27 juli 2009

Bra saker vecka 30:

Inte helt oväntat så blir det en liten Berlin-special av veckans återblick.
  • Böcker i andra hand. Berlin erbjuder otroligt många antikvariat och olika secondhandbokhandlar, men det finns två stycken som fått extra blickfång från mitt håll: Another Country i Kreuzberg och East of Eden i Friedrichshein. Båda återsäljer genomgående engelskspråkig litteratur och har väldigt bra priser. Den förstnämnda kikade jag in redan vid förra besöket i staden, den andra är en ny bekantskap. Orkar man leta någon timme så hittar man snart några finfina fynd för en till fem euro. På East of Eden plockade jag The Secret History av Donna Tartt (3€), Girlfriend in a Coma av Douglas Coupland (4€) och Choke av Chuck Palahniuk (5€). Bra skick och samma utgåvor gick för nypriser på minst 10€ där jag hade kikat tidigare.
  • Kläder i andra hand. Ännu svårare än att leta bland böcker, tycker jag själv. Men några av stadens andrahandsbutiker går inte att motstå, särskilt om kläderna säljs till kilopris som på Colours i Kreuzberg. Fast vi missuppfattade vilken dag de har happy hour, så priset hamnade på 14€ istället för planerade 10€ per kilo som vi hade planerat. Fortfarande inte så dyrt, såklart. Särskilt om man passar på att leta bland läktviktsutstyrslar som t-shirts och handväskor.
  • Serietidningsbutiker. Trots min växande fascination för mediet så får jag sällan läge att besöka en dedikerad affär. Därför var det extra roligt att ströva runt på Grober Unfug i Mitte (precis vid tunnelbanestationen Weinmeisterstrasse). Massvis av utländska importer och vackra utgåvor! Men när allt kommer omkring så blev det inget annat än "fönstershopping" för min del. För även om det är roligt att bläddra så kostade grejerna fortfarande snäppet mer än hos svenska nätbokhandlar.
  • Bläddra bland vinyl. Berlins invånare har verkligen inte gett upp hoppet om vinylskivorna. Butiker som nästan uteslutande säljer plattor (ibland bara med undantag för en minimal hylla cd-skivor) frodas runt om i stan! Sedan kan man i all ära besöka lokaler som Kreuzbergs Space Honda (ligger i en gammal Honda-verkstad), där utbudet är ofattbart stort med backar och väggar fyllda. Själv föredrar jag de mer inriktade butikerna, som valt att ägna sig åt mer specifika genrer, som Mr Dead and Mrs Free (precis vid tunnelbanestationen Nollendorfplatz). Utmärkt ställe för all sorts rock, som garage, indie och progressivt.
  • Zagreb Grill. Detta köttpalats bland stadens restauranger! Vegetarianen i mig fortsätter gråta blod när jag bara tänker på mängden djur som fyller tallrikarna på stället. Beställ en av deras grilltallrikar och några öl och du kommer vara mätt för två dygn. Inga problem heller att hålla sig under 20-lappen (räknat i euro). Ligger vid tunnelbanestationen Afrikanische Strasse.

Inga kommentarer: