4 augusti 2009

Bra saker vecka 31:

Har inte varit en jättetoppen vecka, åtminstone inte den senare delen. Men några ljusglimtar har såklart funnits.
  • Oldenburg. Tyskarnas eget Umeå? Ungefär 150 000 invånare, en till synes låg snittålder på invånarna (som dessutom snackar engelska till höger och vänster) och cyklister överallt. Blev en slags cykelsemester även för mig. Ungefär fem mil på sadeln under bara ett par dagar, trots att man rörde sig på ett geografiskt ganska litet område. Bad, mat, kaffe, öl och kortspel var annars huvudsakliga teman. I en bokhandel med böcker från överskottslager hittade jag dessutom en sprillans storpocketutgåva av Paul Austers The Brooklyn Follies för knappt femti svenska.
  • Runaway Train. Senaste klassikern på listan att betas av! Inga jätteimponerande skådespelarinsatser från någon i filmen egentligen, men det grymma upplägget och utförandet gör det uppenbart varför den är så omtalad än idag. Och visst kunde de konsten förr i tiden, att göra actionthrillers utan att överdriva!
  • From Back Home. En väldigt fin födelsedagspresent kom på posten från Dalarna, lika välkommet roligt som överraskande otippat. Fotoboken till Anders Petersen och JH Engströms fotoutställning! Tack, Karin!

2 kommentarer:

Therése Olsson sa...

Nice med From back home, har du sett utställningen? Jag ska passa på nu när jag kommit hem :)

Unknown sa...

Jepp, såg den med en drös elever från praktiken. Fantastisk! Särskilt Petersens foton är otroliga, de tog verkligen tag i mig.