2 augusti 2007

Oh, a lesson in not changing history from "Mister I'm-my-own-grandpa"!

I dagarna grävdes ett att de största guldkornen fram ur min tillfälliga pelare av banankartonger. De fyra Futurama-boxarna. En serie som jag återkommande gånger har påstått är bättre än Simpsons, eller som jag åtminstone själv får ut det där lilla extra av. Kanske på grund av min nördiga natur, mycket av seriens humor bygger på otroligt genomtänkta scifi- och filmreferenser samt drifter med livet i den digitala tidsåldern.

Anledningen till framgrävandet var för ett akut fall av dagen efter, men också i väntan på seriens storslagna återkomst. För inte bara ska den åtevända till tv-rutan i sina traditionellt korta episoder, utan det ska även göras hela fyra avsnitt i långfilmsformat att släppas på dvd. Första släpps i staterna redan mot slutet av november och på den amerikanska mässan Comic-con avslöjades nyligen titeln på samtliga fyra:
Till skillnad från Family Guy så har Futuramas återkomst inget att göra med omtänkande från bolaget FOX sida. Båda serierna har en gigantisk, näst intill obetvinglig fanbase och har sålt utomordentligt på dvd. Ändå valde bolagsgiganten att bara köpa in nya avsnitt av just Family Guy, vilket nog förstummade fler än mig med tanke på hur mycket annan skit kanalen väljer att sända. Något som Seth MacFarlane själv inte var sen att narra, i seriens allra första avsnitt efter återupplivningen.

Lyckligtvis såg istället Comedy Central Futuramas potential. De 13 nya avsnitten börjar sändas där i vår. Matt Groening och de andra var således ganska förutseende när de inledde fjärde säsongens sista avsnitt med texten See you on another channel! - eller så var de bara trötta på politiskt korrekta FOX.

2 kommentarer:

Anonym sa...

You just made my day!! Nu gäller bara att stå ut ett halvår, så har man nya avsnitt alltså :)

Anonym sa...

Hehe, nä det är ingen uppoffring att börja kolla på Dexter å Heroes. =) Blev så jädrans sur när jag snubblade över Lost startdatum bara... Funderar även på att börja kika på Jericho som jag har hört ska va bra. Är det nån serie som du kollar på?