15 september 2006

Filmfesten har börjat!

Peter: Fan, jag är ruggigt peppad på Shut Up and Shoot Me!
Jag: Ja. Brittisk-tjeckisk svart komedi. Låter lovande.
Peter: Skojar du.
- Döm oss inte för våra intressen.

Filmfestivalens första dag är över. Jag kom iväg för att se öppningsfilmen Inga tårar samt Woody Allens senast, Scoop. Den sistnämnda ska jag skriva ihop en recension av, så jag återkommer med kommentarer om den vid senare tillfälle.

Inga tårar var en klart duglig, svensk film. Främst var den otroligt stilrent gjord och hade en tilltalande berättarstil. En slags krönika som utspelade sig över tre generationer och som innehöll ett familjemysterium som skulle lösas. De äldre skådisarna (bl.a. Per Graffman, Alexandra Rapaport och Mikael Persbrandt) skötte sig väldigt bra också, men barnskådismarknaden i Sverige är väl inte direkt något att satsa sina pengar på. Dessutom höll den inte allt på slutet som den lovat under speltidens gång, men allt som allt ett bra hantverk.

Efter tisdagens titt på Die Tödliche Maria (Dödsängeln Maria) i SVT är nu även Tom Tykwer-biblioteket komplett. En klart sevärd film, trots att det är hans svagaste hittills. Därmed inte sagt att den var dålig, tvärtom var den helt förträfflig vad gäller foto, kameraarbete och skådespeleri. Det var nog snarare storyn som tedde sig lite väl svårtillgänglig. En utmärkt debutfilm, hur som helst.

Nu kan jag väl bara rekommendera folk att fortsätta följa Tykwer-specialen i SVT, själv är jag upptagen under helgen and beyond med filmfestivalen. Mer om det kan ni läsa under helgens gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hopp. Här anstränger man sig.. Fixar vin till filmen, slänger ur sig roligheter om tyska popcornäventyr i sänghalmen och jävlar på biltak. Och fortfarande händer ingenting.
Man platsar väl helt enkelt inte bland citaten...
Säg mig, Magnus, vad ska jag göra?
Det kanske är mer korta, snärtiga, fyndigheter som önskas?
Eller något av mer filosoferande karaktär?
Tell me wat to do and I will DO IT!!
Funderar på att aldrig mer läsa din blogg och börja sprida hemska rykten om dig...
Ok. Det var väl det. Annars är du en schysst snubbe. Gillar din stil.

Unknown sa...

Elli, my dear friend. En av dina sofistikerade semesteranekdoter är värd så otroligt mycket mer än alla de där billiga, snäppiga one-liners jag använder. Men du ska se, in due time kommer du också att få inleda ett av mina inlägg. :)

Anonym sa...

Ok. Tack. Nu känns det bättre. Jag sätter mig här och väntar då.