16 september 2006

Filmfestivalens andra dag

Jag behöver fan kaffe först, annars kommer Day Break bli till en sömn break.
- Peter är trött inför dagens första film.

Två dagar har gått av film Umeå Filmfestival 2006. Igår hann jag med tre av filmerna som visades. Ett svenskt guldkorn och två lågpunkter.
  • Farväl Falkenberg - En riktigt gripande skildring av ett gäng ungdomars sista sommar i hemorten, före intåget i vuxenvärlden. Realistiskt skildrad och hög igenkänningsfaktor. Väldigt vemodigt och vackert. En av scenerna var extra stark och tryckte luften ur lungorna på mig som ett knytnävsslag.
  • Garcon Stupide (Stupid Boy) - Ganska hafsig film om en kille som har korta, sexuella relationer med män han träffar via nätet. Första delen av filmen gick till synes bara ut på exponering av manslemmar, på ett sätt jag aldrig tidigare sett inom film. Det kan nog klassas som både bra och dåligt. Tröttsamt ansträngt och långdraget är dock slutvärderingen.
  • Hyeongsa (The Duelist) - Japansk film som var svår att hänga med i och som dessutom inte verkar kunna bestämma sig vilken genre den vill tillhöra. Slapstickhumor varvas med snygga, men oengagerande svärdsfighter. Höljet snygg och påkostad, men vad hjälper det när man inte har något att fylla det med?
Nu är vi inne på tredje dagen. Har hittills varit och sett Dame Sobh (Day Break), vilket har gett en lovande start. Ser ut att bli en rekorddag med totalt sex filmer att titta på. Hoppas jag är tillräckligt klar i knoppen för att kunna ge en kort sammanfattning i afton/natt.

Inga kommentarer: