10 september 2006

Filmmånaden är räddad

Jag pratade faktiskt med en kille häromdagen som aldrig hade sett Convoy. Det var jättekonstigt.
- Ola är med om övernaturliga ting.

Har fått ackreditering till Umeå Filmfestival som går av stapeln en vecka fr.o.m. torsdag. Det innebär, för de som kanske inte har koll på termen, att jag i egenskap av journalist får gå dit utan omkostnader. Känns skönt, jag hade ju gått dit i vilket fall och köpt totalkortet för 700 spänn (eller vad det nu var jag gav förra året) om jag inte hade fått tillgodoräkningen. Ska bli kul att känna lite mer seriositet i skrivandet man gör kring det hela också.

En hel del intressanta filmer på festivalen som jag vill se. Om jag skulle välja fem självklara såhär inför spektaklet så är det Farväl Falkenberg, Requiem, Scoop, Shut Up and Shoot Me och World Trade Center. Den sistnämnda ska jag eventuellt recensera i Vertex, som sagt. Kan hända att de är intresserade av en textrad om Woody Allens senaste (Scoop) också. En sjuhelsikes filmhelg blir det i vilket fall, otroligt lovande startfält.

Men inte nog med det. SVT har ju även haft den goda smaken att köra ett Tom Tykwer-tema de kommande veckorna, passande nog kallat Slump och öde. Det innebär bl.a. att de kommer visa hans enda långfilm som jag ännu inte sett - Die Tödliche Maria (Dödsängeln Maria). Det sker i Filmklubben nu på tisdag, SVT 2 klockan 22:30. Check it out. Dessutom ska de visa en dokumentär om Tykwer, fredag klockan 20:00. Kommer troligtvis vara upptagen med filmfestivalen då, så om nån vill hjälpa mig spela in (eller ännu bättre rippa det till dator) så hör av er! Vore skönt om man kunde spara Maria-filmen till framtida tittande också. I övrigt är det Der Krieger und die Kaiserin (Prinsessan + Krigaren), Lola Rennt (Spring Lola) och Heaven som står på TV-tapeten framöver. Jag behöver väl knappast säga att ni i mån av tid även ska se samtliga av dessa tre rullar, men främst den förstnämnda.

SVT brukar ha regissörteman på sina filmer när skaparna är aktuella med nya filmer, så det kan vara Tykwers snart bioaktuella filmatisering av Das Parfüm (Parfymen) som pushat fram detta underbara beslut.

Inga kommentarer: