29 juni 2006

Vill du turista i Ekshärad?

Den här sommaren finns det några uttryck på ekshärska som är viktigare att kunna än andra, så framöver kommer jag publicera några av dem medan jag möter på dem i jobbet och på fritiden. Liten händig ordlista om man har vägarna förbi närmaste månaderna. Här får ni en smygstart.

Gu', nô ha' jä fått dänna Zlatan-bâten på hôv! - Herregud, nu har jag fått den där Zlatan-låten på hjärnan!

Uu tackôr joolappôl, dätta ä fôll grisappôl dä! - Usch vilken hemsk potatis, det duger ju bara att mata grisarna med!

Och så en sommarklassiker:

Soor'rä? - Solar du dig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha.
Bönder.

Anonym sa...

En tillkanske:

-Gubevare, denna Ernst Kirsteiger ä en tackôn grannen käärl.

Unknown sa...

Haha! Ja, den har potential. :)

Anonym sa...

Haha! Så jäkla bra. Du ska till Arvika på festival hörde jag - kul, ses där! Peta på Punger så att han hänger med och är funktionär.

Craig David i all ära, men jag blev än mer förvånad när jag upptäckte Nick Carter i Tysklands landslag... http://wwwradig.in.tum.de/people/wimmerm/lehre/ba_weber/soccer-frontend-offline/atradig8/daml_-70.htm