26 juni 2006

Fuck you, Teknikmagasinet!

Kille i telefon: Teknikmagasinet, Karlstad.
Jag: Ja hej, Magnus Bergström heter jag.
TM: Hejhej.
Jag: Hej. Jo, det gäller min iPod. Den har gått sönder.
TM: Då ska du ta den till Office-butiken ute vid Plantan, vi sköter inte det direkt i butiken.
Jag: Nej, jag vet, jag skickade med den med min kompis till er och ni berättade det för honom. Han har tagit med den dit. Min fråga gällde garantin...
TM: Ja?
Jag: Jo, på Office påpekade de att Apple bara ger ett års garanti på iPods, men i garantibeviset från er så står det att jag ska ha två års garanti...
TM: ...
Jag: ...
TM: Eh.. är det ett handskrivet kvitto?
Jag: Ja, alltså garantibeviset är handskrivet och underskrivet av er säljare.
TM: ...
Jag: ...
TM: Då måste vi ha skrivit fel... Apples iPods har bara ett års garanti...
Jag: Jaha!? Va, men vaddå?
TM: ...
Jag: Så att jag bara har ägt den två månader längre än garantin gäller gör alltså ingen skillnad nu? Bara för att ni har skrivit fel!?
TM: Öh... ja...

Enda goda nyheten är att jag klarar mig undan med att betala 1000 spänn för att ersätta de trasiga delarna. Fast det beror på att Office är en underleverantör och inte en officiell Apple-reparatör (som alltså skulle tagit 2500). Av Teknikmagasinet fick jag inte ens ett förlåt.

7 kommentarer:

Karin sa...

Klockrent ARN-ärende. Anmäl! Du ska ju inte behöva betala om de har skrivit fel.

Unknown sa...

Går det att få ersättning för reparationen retroaktivt? Har redan sagt ja till Office att de ska reparera den för nämnda summan och ska hämta ut den på onsdag/torsdag nån gång...

Karin sa...

Okej, men ring till konsumentombudsmannen på din kommun i första hand. Sen, om det inte går, kan du anmäla till arn. Men de borde bli rädda om du hotar med KO.

Anonym sa...

Jag har upplevt att personalen på Teknikmagasinet varit otrevlig och inkompetent på flera orter, både i Uppsala, Göteborg och Gävle. De kanske skulle se över sina anställningsrutiner?

Anonym sa...

Det är KVITTOT som gäller som garantibevis och ingenting annat. Dessutom står det tydligt på kvittot att Ipod är undantaget och har 1(ett) års garanti. Att du blivit otrevligt bemött är beklagligt och inget jag upplevt.

Unknown sa...

Har mycket väl lagt märke till iPod-undantaget på kvittot, det var det som blev en av anledningarna till hela karusellen att papprena jag hade från köpet sa olika saker. Och även om det nu är kvittot, och inte det handskrivna garantibveviset, som gäller i första hand så tror jag knappast att ARN eller KO skulle bli särskilt glada över händelsen. Hur det blir med den saken får vi se, just nu är jag mest nöjd över att kunna lyssna på musik igen...

Anonym sa...

Hej Magnus,

Jag som skriver heter Gustav Idhammar och är presskontakt på Teknikmagasinet.

Vet att detta är ett gammalt ärende men sprang på ditt blogginlägg först nu!

Angående garantibeviset: Är det så att butiken handskrivit att garantin är två år, eller hänvisar du till förtryckta uppgifter?

Du är välkommen att kontakta mig på gustav(snabel-a)teknikmagasinet.se för vidare hjälp i ärendet!

MVH
Gustav