30 juni 2006

Klose, but no cigar!

[Favorit i repris på jobbet]
Annika: Ska du till rallycross-VM i Höljes nått under helgen då?
Jag: Höljes. Det är fan som en musikfestival fast med motorer istället för musik. Och den dagen jag väljer motorer framför musik kommer jag gladeligen skjuta mig själv.
- Ärligt. Och om inte jag gör det hoppas jag någon annan träder fram.

Tyskland lyckades skaffa en knapp seger mot Argentina i kvarten, mot min förmodan. Härligt! Finns tre starka anledningar till min glädje:
  1. Den mest uppenbara, att jag är av halvtyskt blod. Berlin kokar just nu, morsan ringde därifrån och jag kan inte förstå att jag missat två suveräna lägen att uppleva ren glädje, i en så underbar stad, på grund av mitt sommarjobb.
  2. Om tyskarna vinner kan svenskarna åtminstone leva med att ha åkt ut mot världens bästa lag.
  3. Det är som bäddat för en drömfinal. Tyskland mot antingen England eller Brasilien om jag spår rätt. Tyskland vs. England; hatderbyt bland hatderbyn. Tyskland vs. Brasilien; en möjlig revansch för VM 2002, precis som Örjan påpekade.
Som sagt är mor nere i fussballfeberns hemland i detta nu. Med henne är även far och morföräldrar. Pappa och Daniel firar 70-årskalas (50 + 20) nästa helg, så förutom att suga in atmosfären där nere så handlas det nog lite förberedelser och så vidare. Under tiden har jag bott här hemma i huset tillsammans med mina två "småsyskon", alltså Daniel och Janina. Det har funkat förvånansvärt bra. Janina är omtänksam som vanligt och lagar till härlig mat som står färdig lagom till att man kommer hem från jobbet och Daniel ger faktiskt ett handtag eller två här hemma med.

Jobbet ja, Mjölk-Mange är back in action på ICA Indianen i Ekshärad. Fast det hjälteliknande namnet till trots så är det en extremvardaglig miljö varje dag. Man känner sig ganska betydelselös i en sån arbetsmiljö, i en mejerikyl ute på bruksorten. Men det är åtminstone roligt och turisterna som kommer dit bjuder på lite variation i människor. Och ger mig användning för mina språkkunskaper.

Men ett slitsamt jobb är det just nu också. Har bara haft tiotimmarsdagar hela den här veckan. Den avslutades med 7-17 igår och idag. Så nu är jag riktigt mör i både skalle och kropp, för är det något det inte råder brist på hos Indianen så är det arbetsuppgifter. Men det är bara skönt, dagarna flyger förbi i all hast på det viset.

1 kommentar:

Anonym sa...

tiotimmarsdagar är satans drygt på ica. hoppas det knallar på annars i värmland!