25 juni 2006

Fan, fan, fan!

If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way.
- Edward A. Murphy

Förbannat! En av de mest frustrerande scenariona för början på min sommar har inträffat. Min iPod har gått sönder. Vet inte vad det har blivit med den, men den vill helt enkelt inte längre. När jag tittade igenom papprena och garantibeviset jag fick med vid köpet blev jag också väldigt konfunderad. I pappret från Apple står det att jag har ett års garanti, medan Teknikmagasinets garantibevis säger två år. Spelaren har jag haft i ett år och två månader. Nu vet jag alltså inte vad som gäller, så jag undersökte Apples hemsida vad en reparation utanför garantin skulle kosta. 2500 jävla spänn. Bara att köpa en ny med andra ord, om nu garantin inte täcker skadan. Petter och Janina ska ta med den till Karlstad imorrn, där jag köpte den. Sen ska jag ringa till Apples support och se vad de har att säga.

Allt annat än kul alltså, man vill ogärna vara utan nått som blivit en vana att använda uppskattningsvis fyra timmar om dagen. Skulle inte heller garantin täcka vad än som har hänt med den så är det ju därför ingen fråga om att jag så småningom kommer köpa en ny, men det är en utgift som kommer lika plötsligt som olägligt.

Att Sverige är ute ur fotbolls-VM gör ju sommarstarten än mindre rolig. Jag får hoppas på lite uppmuntrande festligheter och inte allt för jobbiga arbetsdagar framöver som tröst, har redan hunnit med att festa alla de helger jag hittills varit hemma och det har varit oväntat kul. Sen kanske Tyskland, eller ännu hellre ett helt oväntat land som kanske Schweiz eller Ghana, lyckas hålla sig kvar ett tag till i fotbollen också.

1 kommentar:

Karin sa...

Jag har jobbat med reklamationsärenden i en kundtjänst. Antagligen är det så att apples grundgaranti är ett år, medans teknikmagasinet lagt på ytterligare ett års försäkring, som kallas garanti men som alltså är en försäkring. Ta kontakt med teknikmagasinet. Hoppas den går att laga!