För det första utspelar sig båda filmerna i ett dystopiskt framtidssamhälle. Men där Equilibrium förmedlar en intensiv känsla av mörker, smuts och maktlöshet i stil med George Orwells milstolpe 1984, så återges i Ultraviolet en färgglad storstad med en vidrig eftersmak av plast. Filmen lyckas inte förmedla någon som helst känsla av förtryck eller diskriminering bland invånarna.

En tredje konflikt mellan de två filmerna är just Gun-Katan. I Equilibrium förklarades dess grunder åtminstone flyktigt och när den utövades gjordes det med den rimliga nivå av smak som man åtminstone vill förvänta sig att en svindlande kampscen ska. Men Wimmer verkar vara så stolt över sin hemkonstruerade kampsport att han nu inte bara återanvänder den utan näst intill låter den ta över hela filmen. Att ens återge filmens pinsamma story mer ingående, om kampen mellan vampyrliknande varelser och "vanliga" människor, blir som ett hån mot alla manusförfattare som kämpar förgäves i Hollywood.
Kurt Wimmer har gjort fler misstag med sin nya film, förutom att göra den så snarlik sin första att jämförelser är oundvikliga. Han har bland annat valt att använda sönder datoreffekternas möjligheter, istället för att som tidigare lita på sin suveräna klippteknik i actionsekvenserna. För att tillverka dessa tycks han ha anställt några hobbyprogrammerande collegestudenter, för så smaklösa och hafsiga effekter har jag inte sett sedan 90-talets era av science fiction-rullar. Det känns särskilt misslyckat såhär efter Matrix-filmernas storhetstid, särskilt med tanke på att Ultraviolet ju är en skapelse som lånar mycket från de filmernas koncept.
Ultraviolet är en rent överflödig film. Vill man ha underhållande och intressant action ligger föregångaren Equilibrium så mycket närmre till hands. Det enda positiva med filmen är att den gör skäl för sitt namn, eftersom ingen normal människa förmår se den.
1 kommentar:
Alltid sorgligt när det går går utför för regissiörer. Equilibrium är ett mästerverk, som borde uppföljas med heder!
Skicka en kommentar