What if they come in through the back door, or the bathroom window, like that infamous Beatles song?- Luckman, A Scanner DarklyDet kommande bioåret blir den definitiva starten på filmvågen som ska ta itu med terrorattackerna den elfte september för fem år sedan. Det mest skrämmande för mig är dock inte ämnet, utan sättet filmerna tycks vara gjorda på.

Det finns framför allt två filmer som oroar mig. Det är
United 93 (som här i
Sverige verkar få titeln
Flight 93 och handlar om planet som aldrig nådde fram till ett eventuellt mål utan istället kraschade i
Pennsylvania) och
World Trade Center. De två filmerna är gjorda av
Paul Greengrass respektive
Oliver Stone. Två regissörer som i mina ögon utmärkt sig som mycket skickliga på att skildra det politiska spelet och människors orimliga beteende kring historiska händelser. Ta Greengrass film
Bloody Sunday som exempel. Eller Stone, som gett oss de två djupdykande verken
JFK och
Wall Street samt den påfrestande
Platoon. När jag var ute och surfade bland de senaste filmtrailers som låg ute på nätet chockades jag dock av båda filmmakarnas take på 9/11-temat.

Filmerna osade obehagligt av den jänkarpatriotism
Hollywood så duktigt trollar ihop till skräp som
Independence Day eller
The Patriot (som båda paradoxalt nog har regisserats av tysken
Roland Emmerich). Trailers gör förvisso inte alltid filmen rättvisa, med den överentusiastiska basrösten som skanderar påståenden värdig en utopi. Icke desto mindre satt jag och vred mig av obehag, när passagerarna på flyg 93 till pampiga stråkar hjältemodigt förenade sig för att göra motstånd och "rädda nationen". Eller när polismannen, spelad av
Nicolas Cage, ställde sig för att tala till sina kollegor framför tvillingtornen. "We've got to evacuate the tower. Who's coming? Step forward". En efter en tar poliserna ett stag framåt och när stråkljudet blir allt högre håller jag tummarna för att de tar med sig manusförfattarna in i kaoset. Det enda som ger mig hopp om att Stone har en viktig synpunkt att framföra i filmen, mer än blått, vitt och rött i stjärnor och ränder, är trailerns sista textmeddelanden. "The world saw evil that day. Two men saw something else". Sliskigt, men ändå tillräckligt för att göra mig intresserad av filmens eventuella poäng. Låt oss hoppas att den överhuvudtaget finns.
I efterskalvet av de spektakulära attackerna kommer även filmen
Southland Tales, regisserad av
Richard Kelly som gjorde den numera kultförklarade
Donnie Darko. Den ska uppenbarligen handla om hur det politiska klimatet har förändrats sedan septembermorgonen. Bland annat. Av det jag hittills sett så verkar det vara en bisarr komedi med ett gäng manusförfattare som centrala karaktärer. Om jag nu tytt det hela rätt. Filmen består hur som helst av den något otroliga ensemblen
The Rock (bl.a.
Scorpion King),
Seann William Scott (
American Pie-filmerna) och
Sarah Michelle Gellar (
Buffy: The Vampire Slayer) i de tre tyngsta rollerna. På papperet kan det hela sluta precis hur som helst med andra ord. Filmen tävlade i
Cannes och kommer troligtvis nämnas i
Filmkrönikans special från festivalen som visas på
SVT imorgon. Om inte annat så finns det två korta klipp att se på programmets
hemsida.
När vi ändå är inne på trailers måste jag även tipsa om de två som gör mig mest intresserad just nu. Den första är
Darren Aronofskys (f.d.
Pi och
Requiem for a Dream) intressanta projekt
The Fountain och den andra är
A Scanner Darkly, baserad på
Philip K. Dicks roman med samma namn. Den sistnämnda fick ett minst sagt ljummet mottagande nere i Cannes, med folk som lämnade biosalongen efter bara några minuter. Inte ens vår egen
Orvar klarade av mer än en timme. Det till trots, den otroligt snygga celshadingtekniken man använt för att "animera" skådespelarna och miljöerna kombinerat med den otroligt fängslande storyn... ja, det vore rent ut sagt jobbigt om
Richard Linklater verkligen lyckats slarva bort det hela.
2 kommentarer:
Jag tycker de verkar ha tonat ned patriotismen. Hörde inte ett enda ord om USA eller att rädda nationen. Eller var jag ouppmärksam? Stråkar - ja, det har man ju i varenda film. Hjältar likaså. Det kan de väl få - brandmännen och snutarna.
Nej, det med "passagerare som räddade nationen" är ju den officiella berättelsen som utredningskomissionen berättade om. Det finns ju de som påstår att planet snarare sköts ner eller att terroristerna inte lyckades hålla det under kontroll. Vet inte om du såg recensionen av filmen "United 93" på Filmkrönikans Cannes-special, men de tog upp många av svårigheterna där med att göra en spelfilm av händelsen. Framför allt problemet att filmend handling befäster det återberättade som det som "verkligen" hände. Sen fick den ju det till trots genomgående gott betyg (3:a, 4:a och 5:a!), så döma ut filmen helt ska man väl inte göra. Det ska man nog aldrig förrän man har sett den i sin helhet.
Skicka en kommentar