18 april 2006

Har jag gjort en Portman?

När folk under älgjakten säger att de jagar för att få kött är lika sant som att svenskar bränner sprit hemma för att tvätta sår.
- Kristoffer Appelquist

En lång påskhelg är till ända. Fredagen tog jag det lugnt, som jag tänkte. Lördagen åkte jag, Pär, Tobbe och Daniel till Branäs för att festa med Umeå-folket och deras vänner. Söndagen festades det i Hagfors. Igår drack vi kaffe och spelade Munchkin hos Björn. Och idag. Idag är jag mest bara nöjd över att ha fått iväg personporträttet så jag kan ta lov ett par dagar. Det var fanimej länge sen sist.

Jag gjorde ju som bekant ett porträtt av ovan citerade Kristoffer. Jag hoppas jag gjorde honom rättvisa i texten, för jag kände mig ganska fantasilös i formuleringarna så texten riskerar att ha blivit lite torftig. Den blev ganska kort också, nyttjade fyra av de femtusen tecken vi har på oss (om nu blankstegen räknas). Å andra sidan ville jag inte älta allt för mycket heller, då försvinner rappheten i texten som väl passar en ståuppkomikers stil. Perfekt intervju- och porträttsoffer var han i vilket fall, så på så vis hade det nog inte kunnat bli bättre.

Förutom skolarbete så är det som genomsyrat, eller åtminstone ackompanjerat, helgens tillställningarna här uppe den fortgående hockeyfinalen. Värmlänningarna har ju förskaffat sig ett slagläge inför kvällens hemmamatch, så en något euforisk stämning har infunnit sig här ute i småbygderna. Vore ganska skönt om de kan fixa det idag. Annars riskerar det bli den sjätte (väl?) förlustfinalen i rad. Men om nu Färjestad skulle vinna så är det den ultimata revanschsäsongen. Först slå ut HV i semin och sen Frölunda i final, de två lag som hållit undan vargarna från bucklan alla dessa år. Ojojoj, man kan ju drömma åtminstone. För en person som mig som förutom elitseriehockey bara engagerar mig i sporter på mastodontnivå (OS m.m.) så är det ju inte heller så ofta man får sitta och svettas på det här viset. Pär har bestämt sig för att bli kvar här uppe en dag till, så ikväll blir vi nog samma gäng igen som sitter och hojtar i soffan.

Nu ska jag lägga mig och dåsa bort till musik någon timme och skölja rent mina tyngre tankar. It ain't all fun and games.

5 kommentarer:

Bodonigänget sa...

hoppas ledigheten behandlar dig väl. vi har också fritt nu efter att ha filmat på renmarkstorget hela förmiddan. Att gå utanför dörren innan helgen vore ett nederlag!

Unknown sa...

Det hoppas jag att ni är färdigbakade till veckoslutet. Själv är jag tillbaka på torsdag kväll. Ska bli underbart att återse er igen. Hur fan ska jag klara mig hela sommaren utan det?

Lyxunge sa...

Hej Magnus. Tyvärr får jag aldrig några mailmeddelanden när just du kommenterat min blogg, mycket skumt med tanke på att jag får av alla andra som kommenterar... :/ Är det dina eller mina inställningar som är dåliga?

Du skall se Om jag vänder mig om, alla andra filmer är småtråkiga i jämförelser.

Lyxunge sa...

Hej.
Fick inget mail nu heller nej.

Jag har sett Mun mot mun och den var bra/hemsk men ibland rätt klyschfånig... sevärd hursomhelst men inte i närheten av Om jag vänder mig om.

jennyi sa...

Grattis till SM-guldet! :-) Ja, nu bär det snart tillbaka till Umeå. Inte dumt! :)