30 mars 2006

En stad redo att vakna ur sin dvala

My work is done, why wait?
- Uppfinnaren George Eastmans sista ord.

Umeå har, för kanske sista gången iår, täckts av ett vitt snötäcke. Samtidigt grips en person som med stor sannolikhet är den ökände Hagamannen. För staden stundar iår uppenbarligen mer än bara den sedvanliga pånyttfödelsen som våren innebär. Plötsligt märks en sprittande känsla hos människor. Alla verkar gå i förväntningarna på något extra.

Jag brukar inte som andra förknippa våren med saker som kärlek eller ett mer aktivt uteliv, snarare med slask, rusk och tristess. Men någon gång är det dags för den att anlända, och eftersom jag känner till människors tycke för årstiden så får jag erkänna att det inte finns något mer passande tillfälle för åtminstone den här staden än nu.

Jag tror det har blivit dags att ta ett avstamp. Det har blivit dags att ta ett värdigt farväl av vintern och låta den insnöade staden vakna till liv igen. På fredag håller vi korridorsfest och ni är alla, om ni så är praktikantfolk från klassen eller trogna bloggläsare, hjärtligt välkomna att stämma in!

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag hatar att behöva vara den som talar om det här för dig men: det finns ingen vår i Umeå. Det är vinter fram till maj. Jag skojar inte. Det kom som en chock för mig också.

Unknown sa...

karin---> Hehe. Jag är åtminstone inte den som har problem med det som sagt. Men, riktig vinter är det väl ändå inte? Det lär ju vara snöslask i slutet av april iaf...?

Karin sa...

Jag hittade bilder jag tog i Umeå i maj förra året, jag bodde inte här då utan i islandskapet Piteå, och på dom bilderna var det smältsnö. Där har du något att se fram emot. Somrarna är fina, men då är väl du inte här? Så summa summarum, you get the worst and the worst.

Unknown sa...

Nej, på sommaren är jag nog inte här även om jag kanske skulle vilja vara det. Men vännerna som vänder hem med mig väger ändå tungt. Står lite i dilemma för det och känner att jag kommer ångra mig vad jag än väljer, men en liten sommarsväng upp hit är väl åtminstone i planering...