28 mars 2006

Ditt elefantgevär i musikdjungeln

Den senaste tiden har jag i både bloggar och vardagen fått höra folk slå ett slag för musiksidan Pandora, senast tror jag det var yoenes som nämnde det. Jag vill därför inte bara ta emot den trevliga smällen utan dessutom bjuda tillbaka med en dropkick i form av den eminenta sidan last.fm, som tidigare gick under namnet Audioscrobbler. Det känns som jag nämnt den tidigare, men den är värd att upprepa.

Sidan fungerar som följer:
  1. Man registrerar sig, på samma vis som när man gör en e-post eller blogg.
  2. Man laddar ner en s.k. plug-in till valfri musikspelare på datorn, föredragsvis den man använder för att lyssna på musik med (iTunes för Mac-användare ska alltså inte vara några problem).
  3. Man lyssnar på musik.
  4. Man får tips på sidan om musik man skulle kunna gilla och kan dessutom se diverse topplistor över vad som lyssnas mest på (låt och artist, men även album om jag minns rätt) i världen, Sverige eller Luxemburg om man så vill. Man kan dessutom provlyssna på snuttar från banden man inte hört talas om tidigare, skriva om musik m.m..
  5. Man lyssnar på mer musik.

På sidan registreras det vad du som användare har lyssnat mest på, veckovis och någonsin. Så även genom att kolla in kompisars användarlistor kan man få några riktiga guldtips. Men det gäller att komma över Storebrorstänkandet och våga stå för vad man lyssnar på om man ska registrera sig. Om ni vill se ett exempel på hur det ser ut kan ni undersöka min användarsida.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du pumpar en del frusciante ser jag. ska kolla in last.fm när hemma.

Unknown sa...

Jepp, Johnnyboy fungerar perfekt både som musik att verkligen lyssna till och ljud att ackompanjera andra sysslor. Han har raketklättrat på min lista senaste veckorna.