28 mars 2006

Förslappelse uti min kropp

Meis: Är det någon av er som är allergisk mot något?
Johan: Grönsaker.
- Sagt av mannen som vill ha sill med nubbe som korridorsmiddag.

Det blev ett sjujäkla avslut på Umeå Open. Det började ju så bra som det bara kunde med en rolig intervju och underbar spelning av Dia Psalma i fredags. Den som vill kan ladda ner låten Hon får liveinspelad från konserten samt intervjun av Anders Kilander från P3:s Musikjournalen, som stog före oss i intervjukön. Lördagen bjöd också på några riktigt härliga höjdpunkter. Fransk-tyska Stereo Total minns jag som lite halvtråkiga från Arvikafestivalen 2003, trots att de redan då visade stor spelglädje. På Open så lät de samma glädje komma ut på scenen dessutom. Ordningsvakterna framför scenen var ganska griniga och ville först inte låta bandet ta upp någon från publiken för låten L'amour á trois. Senare hade de istället problem att hålla sångaren Friedrich Ziegler (a.k.a. Pretzel Göring) bort från publikhavet, då han om och om igen hoppade ner i fotodiket för att simma ut i massan. Han är för övrigt en av definitionerna för uttrycket "galen tysk" och såg till att göra spelningen till en minnesvärd tillställning.

Bland de mer långsamma, eller åtminstone gemytliga, framträdandena under dagen vill jag ge tummen upp för Jenny Wilson och Hello Saferide samt ett besviket "nej" till Henrik Berggren.

Som avslutning på konsertdagen var det tänkt att jag skulle pendla lite mellan Håkan Hellström och Slagsmålsklubben, men dels så förvarnades man om att Idun skulle bli så folsmockat med folk under Hellströms spelning dels skulle jag och Andreas sticka iväg på Konsthögskolans efterfest i god tid. Så det blev att titta på ungefär halva Håkans spelning (inte så stora kommentarer att ge, han levererar alltid live) innan man vandrade iväg. Väl där träffade jag återigen på nämnde Kilander, som verkade vara lättad över att deras tvåtimmars livesändning från festivalen gick väl. Allt sedan vi pratade med honom efter intervjun har jag och Björn sprungit in i han i både tid och otid under helgen. Även Henrik Berggren skymtade förbi ett antal gånger under natten och jag skulle ljuga om jag sa att han försökte hålla en låg profil. Efterfesten bjöd även på lite oväntade möten i form av Åsa från klassen och Stina från Alla Dagar (som kollektivet vid Norrlandsoperan verkar ha valt att kalla sig), massor av öldrickande och minst lika mycket dans. Det blev lite för krångligt att hålla koll på tiden för min del, så med omställningen till sommartid inräknat så kom jag i säng mellan 8 och 9 på morgonen någon gång.

Sedan jag vaknade upp sent på söndagen så har livet sen haft sin gilla gång. Igår i skolan började jag författa intervjuartikeln om Psalma och idag valde jag att vara kvar hemma till följd av en riktigt krasslig hals och snörvlig näsa. Men det har börjat ordna upp sig nu, så imorgon tror jag det blir dags att ta tag med nya krafter igen. Inkognito tycks vara färdig på tryckeriet också, så jag ska försöka ordna nån slags eskort för de åtta kartongerna upp till skolan bland annat.

Inga kommentarer: