25 februari 2006

Tänk dig att kunna säga att du pussat Carl XVI Gustaf på munnen

That rug really tied the room together.
-The Dude, The Big Lebowski

Jag vaknar, fortfarande trött. Min mun är klibbig och smakar oregano. Brödsmulorna och glaset med mjölktorka i botten förtäljer svaret på gåtan. Fyllemacka. Jag drar fram en t-shirt bland de kringslängda kläderna som pryder mitt rum. Ur högtalarna hörs Aimee Mann som späder på min ångest ytterliggare. Driving Sideways. Jag borstar tänderna medan jag lyssnar. Hela munnen är full av den gröna kryddan, som gömt sig mellan mina betar. Ett tecken på mitt tappade omdöme till följd av drickandet.

Jag skickar ett meddelande till Elli. Om hon och Titti vill hitta på nått ska hon höra av sig. Hon hör inte av sig. Jag letar upp kollinumret på paketet jag beställt från CdOn. Postens spårningstjänst på nätet krånglar, så jag drar på mig kläderna för att höra om det kommit fram till servicestället på Ålidhem. Det har det inte. "Men om du går in på postens hemsida" börjar killen i kassan predika, men jag slutar lyssna när jag förstår vart han vill komma och nickar bara tillbaka. Jag går in och handlar mat till en bakfyllemiddag att ladda batterierna med. Chorizo, paprika, lök, champinjoner och couscous.

Jag kollar text-tv medan det puttrar i pannan. Nytt guld till Sverige. Jag sov naturligtvis bort det, men myser ändå över de svenska framgångarna. Sällan jag är varken nationalpatriotisk eller särskilt sportintresserad, men sen tänker jag tillbaka på de senaste två vinterolympiaderna och inser succén.

Johan börjar brygga kaffe medan jag tar den sista tuggan. Medan vi dricker diskuterar vi religion och tittar på Rapport. "Religion och rationalitet är som två helt skilda saker" säger Johan och håller upp händerna för att symbolisera en våg. Jag nickar och sörplar vidare på det svarta guldet. Något irriterar mellan tänderna. Jag lyckas skölja bort det. Oregano.

Senare tittar vi på Team America. Jag äter mig mätt på apelsiner. Telefonen ringer. Det är Elli. Jag tar på mig hörlurarna och börjar vandra mot stan.

Inga kommentarer: