24 januari 2006

En livlig helgs efterspel

Solo tengo una hora
y me duermo terminado.
Por veinticinco años pasaron,
siguen los cuerpos aqui temblando.
Tomé la sangre.
Comí del cuerpo.
Mis lágrimas
quebró el espejo.

---
I only have one hour
and I fall asleep finished.
For twentyfive years passed,
the bodies here continue trembling.
I took the blood.
I ate the body.
My tears
crush the mirror.
The Mars Volta - L'Via L'Viaquez

Festen hos C.J. och de andra blev succé. Eller i vilket fall hade åtminstone jag grymt roligt. Så roligt att jag inte kom ner i varv för att sova förrän efter sju på morgonen. Festade gjorde vi tills omkring sextiden, sen stod jag och C.J. i köket och diskade i takt till musiken.
Det var otroligt mycket nytt folk där. Man började fundera på hur de hamnat där eftersom de inte visade större tecken på att känna någon alls av oss. Tydligen måste folk som festat på Norrlandsoperan ha fått nys om festen i huset bredvid efter stängningsdags. Inget fel med det dock, det var jätteroliga människor de flesta utav dem. Dessutom hade också Elly några kompisar på besök, så det var massvis med nya, roliga människor överallt.

Dagen efter festen var man föga förvånande seg och slapp till den milda grad. Jag sov över hos C.J. och orkade inte ta mig därifrån förrän närmare elvatiden på kvällen. Men det var riktigt skönt, alltid härligt att bara hänga och ta det lugnt efter ett sånt festtillfälle. Nackdelen är dock att jag verkar ha hamnat kvar i det slappa tempot från söndagen, för igår satt jag knappt och gjorde något annat än lyssnade på musik. Det är sällan man verkligen lyssnar på musik, vanligtvis hör man den ju som komplement till en annan sysselsättning. Så på sätt och vis fick man ju ändå ut något av det, men när jag gick till sängs kände jag en bitande känsla av oåstadkommande och även en gnutta ångest. Den jobbigaste tanken är att jag känner mig som fast i en ond cirkel (eller kanske snarare nedåtstigande spiral) av total apati. Jag är alltså inte framme vid den punkten än men känner att jag glider allt närmre den. Jag får se till att hitta på nått för att förhindra det snart.

Inga kommentarer: