29 januari 2006

Blip-blop och majestäter

I slipped.
Didn't mean, didn't mean to do it that way.
But I blew in on a whim,
gone tomorrow, I'm gone today.
Come, lets play along and let eachother lose.
A win would cause an alarm,
don't matter to me, don't matter to you.

Queens of the Stone Age - Tangled Up in Plaid

I fredags spelade Erik från klassen musik på Krogen. Det var som väntat toner av den sort man inte direkt brukar höra när man går ut, vilket var väldigt uppfriskande och härligt. Vi var några som hade förfestat lite smått hemma hos mig innan vi gick dit, men de flesta struntade sen i den utannonserade efterfesten. Det slutade med att jag och Erik själva satt på mitt rum och pratade, lyssnade på musik och drack lådvin som han hade letat fram från nån tjej här i närheten. Det var ändå väldigt roligt och vi satt väl på det viset framåt efter klockan sex på morgonen. Dessa sena nätter tär verkligen på krafterna, för precis som i slutet av förra helgens fest så däckade jag av i sängen väldigt snabbt efter att det begav sig.

Igår beslutade jag mig för att ta en filmkväll nere på stan hos C.J., Titti, Elli och Stina. Elli påstår för övrigt att hennes smeknamn stavas som jag skriver det nu eftersom "man bara tar bort -nor från Ellinor". Personligen tycker jag att "Elly", eller alternativt "Ellie", är mer rätt eftersom det både känns mer rätt fonetiskt (man uttalar ju inte slutet som -i väl?) och med tanke på hur personer tidigare stavat liknande namn. Nåväl, jag respekterar hennes önskan, så det får bli Elli i bloggen i fortsättningen. De får även se till att skaffa ett namn till kollektivet snarast, eftersom det är lite jobbigt att behöva skriva ut alla fyra namnen varje gång man varit där (vilket är ganska ofta).

Hur som helst, eftersom ingen av dem har någon DVD-spelare mer än i sina datorer så greppade jag min under armen (som vanligtvis är stationerad nere i köket här i korridoren) och slängde ner en näve filmer i väskan. Sedan bussade jag ner till Vasaplan och skrittade hem till folket. Vi gjorde iordning inför en riktigt mysig filmafton, handlade massor av gott och gjorde iordning fika. Strax efter klockan nio kom även Åsa ner till stan (hon och Dylan bor ju numera bara ett fåtal meter hemifrån mig här på Fysikgränd) och vi satte oss för att njuta av cineastisk underhållning av bästa slag. Vi såg Prinsessan + Krigaren (jaja, jag vet) och Good Bye, Lenin! under kvällens gång. Åsa var kvar fram tills ungefär halva Lenin hade rullat innan hon blev för trött, men hon hade sett den förut så det gjorde henne inte så mycket. Det blev ändå en riktigt skön, tysk filmsammankomst med roliga människor och två riktigt bra filmer. Efteråt drog jag ut en madrass och somnade i deras hall.

Idag var sedan en väldigt seg dag. Jag och C.J. hade egentligen tänkt fixa fotouppgiften inför imorgon, men fick bara några hafsiga foton. Sedan drog vi upp till skolan och hängde i övre red.lok. ett tag. Jag blev ganska snabbt trött och bestämde mig för att gå hem och slappa, men C.J. satt kvar och fixade med en artikel han hade tänkt skicka till Nerikes Allehanda i en sommarjobbsansökan. Jag borde också ta tag i alla grejer jag har att göra, det börjar bli alldeles för mycket nu.

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag har en tjej i min klass som heter Ellie. Just det, heter, och med den stavningen. Det är tydligen hennes riktiga namn och så är det ju verkligen jättefräsigt!