1 februari 2006

Go bananas!

Men ärligt talat, är det någon av er som brukar sova på rygg? Jag förstår inte hur människor kan göra det, jag skulle aldrig kunna somna om jag låg på rygg. Att jag vaknar på rygg är ett säkert tecken på att jag har varit full.
- Jag diskuterar mina sovvanor med klassen.

Idag påbörjade jag ett nytt projekt - banandieten. Reglerna är att den enda fasta födan jag får ta till mig är bananer. Målet är att känna hur min kropp reagerar på det hela och att undersöka hur länge jag håller ut att leva på det här viset. Anledningen är att jag varje gång jag läser om bananer får höra att det är en av de få sakerna man skulle överleva på att äta som enda föda. I det hänseendet kommer jag troligtvis inte få ut nån så väldigt exakt analys eftersom jag inte lever under särskilt extrema förhållanden i övrigt, men jag tyckte det kändes intressant att testa hur ens kropp egentligen reagerar på övergången. Det har alltså inget särskilt med banting eller så att göra, även om jag inte skulle säga nej om projektet gav lite resultat även på den fronten. Frågan är väl dock om jag kommer hålla ut nog länge för att något liknande ska kunna påvisas.

I mitt liv har jag tidigare genomfört två liknande projekt med framgång. År 2001 åt jag inget kött och förra året klarade jag mig helt utan godis eller chips. Det förstnämnda gjorde jag av flera anledningar, men främst för att visa tvivlare att man kan leva på alternativ även om man växt upp med att äta kött. Det var en spännande tid då jag hann upptäcka många nya rätter och recept som jag använder mig av än idag. Snackavhållsamheten från förra året var av hälso- och ekonomiskäl och det håller i sig mycket bra än idag. Jag vet inte vad man ska analysera fram ur detta beteende. Rör det sig om en form av självplågan? Själv tror jag att jag helt enkelt är väldigt dumdristig när det kommer till den här sortens experiment.

Förutom bananerna händer en hel del annat just nu. Främst är det en hel del skolsaker som ska fixas med och skrivas. Jag har fortfarande inte fått praktik och söker fortfarande febrilt och fredag nästa vecka har hum.fak.-tidningen Inkognito manusstopp och efter det ska jag i egenskap av redigeringsansvarig svettas på kvällarna i några veckor till. Fram tills onsdag nästa vecka har vi dessutom som avslutningsuppgift till fotokursen att genomföra ett fotoreportage och layouta det med text och allt och jag har ingen aning om vad mitt ska handla om. Man kanske ska följa en viss yrkesgrupp under en dag och dokumentera det? Tips till alla dessa dilemman tas med stor hjärtelighet emot!

Igår skrev jag min andra filmrecension till studenttidningen Vertex. Det var filmen Mean Creek, som jag även såg på Umeå Filmfestival i höstas, som togs under luppen. Jag filar fortfarande något på texten, men den kommer dyka upp här så fort den är klar. Som vanligt när det gäller recensioner för Vertex så blir den väldigt kort (högst 700 tecken), men kritik och respons är bra i alla lägen. Håller även på att skriva lite texter till Inkognito som sagt. Vissa av dem kommer ni nog också kunna se här snart.

17 h 47 min, 10 bananer

Inga kommentarer: