20 september 2005

Stan är full av vatten

Det är skönt att de spelar sån här strukturlös knulljazz också.
- Peter kommenterar musiken på Wayne's.

Utanför har det börjat regna hårdare än de tidigare småskurar jag upplevt här uppe. Kanske är det ett tecken på att sommaren slutgiltigt har fått ge vika åt hösten. För trots att det varit lite kyligt och löven börjat falna från träden så har det varit väldigt soligt och vackert så gott som hela tiden sedan jag kom hit.

Filmfestivalen närmar sig sitt slut nu. Imorse såg jag Wirtbergs båda filmer och "tog ledigt" resten av kvällen. Hans examensfilm från Prag, Julia, var bra och ett väldigt snyggt hantverk, så jag håller tummarna för att den kommer uppmärksammas positivt av många. Den andra filmen han hade med var Bröderna Dobermann, en mockumentär(?) om de musikaliska bröderna med samma namn från Torsbytrakterna. Jag fick akut hemlängtan av miljöerna och dialekten, men lämnade ändå salongen med ett gigantiskt leende på läpparna. Jag misstänker att de flesta tittarna hade svårt att förstå vad som sas vid många tillfällen, vilket ledde till att jag satt och skrockade och fnittrade lite för mig själv i biomörkret. Peter missade båda Wirtbergs rullar, vilket jag tyckte var lite synd. Han var bara med och kollade på Ola Paulakoskis varulvsfilm innan han blev tvungen att gå iväg och jobba.
Igår var en av de intressantare visningarna på festivalen också, nämligen de två filmerna om hardcoremusikens era i Umeå. Den första, Refused are fucking dead, var mer av en direkt hyllning till just bandet Refused, medan filmen Umeå - Hardcorens huvudstad var en mer renodlad dokumentär kring hela fenomenet. Det roliga med visningen var att troligtvis 90 procent av de som fanns i salongen befann sig i staden när det begav sig och att det därav låg en mysig atmosfär kring hela visningen. Även för mig var ju en del nostalgi inblandat, åtminstone vad gäller Refused och deras storhet vid övergången mellanstadie/högstadie i mitt liv.

Imorgon är alltså festivalens sista dag och jag kommer då se minst två filmer till (ungerska After the Day Before och polska Zurek), men jag ska försöka knipa Bo Landins Macbeth också eftersom jag missade den när den rullade på SVT. När festivalen är slut ska jag försöka sammanställa en slags sammanfattning vilka filmer jag gillade bäst m.m..

Har blivit sjukt festsugen av allt filmtittande också, så till den graden att jag nu gjort slag i saken och sagt att det är förfest hos mig i helgen. Många i klassen verkar redan ha nappat, så det ska bli härligt att få se folk utanför skolan igen.

Inga kommentarer: