12 juni 2009

Bra saker vecka 24:

  • Vän och inspiratör Örjan Westberg har gett sig i kast med att lista sina musikfavoriter från 90-talet. En djupdykning i det melodiska hjärnarkivet, vill jag lova! En kontinuerligt uppdaterad Spotify-lista med de 40 bästa låtarna, eller åtminstone de som finns tillgängliga där, återfinner ni här.
  • The Crystal Caravan. Denna euforiska septett, som fått mig att dansa sönder lederna på otaliga spelningar i Umeå (plus en gedigen urladdning på KGB Bar i Stockholm) och lämnat mig osandes lika delar svett som 70-tal, har äntligen släppt sin självtitlade debutplatta! Rättare sagt släpptes den redan för någon månad sedan, men från och med denna vecka är den spotifierad. Bland vräkiga storband med en touch av rocknostalgi och en rejäl dos spelglädje, så finns knappast nåt bättre alternativ!
  • Dan Auerbach. När jag ändå slänger mig med Spotify-tips vill jag passa på att presentera en sedan tidigare stadig kandidat till årslistan. Black Keys-sångarens solodebut Keep It Hid är en underbart hallucigen dröm i reverb. Själv har jag ugglat med I Want Some More i öronen de senaste nätterna både i vaket och sovande tillstånd.
  • Mythbusters. Discovery-långköraren är inne på sin sjunde säsong och hittills har vi inte fått se ett enda "fyllnadsavsnitt", bara spektakulära myter och experiment! Gungbrädekatapulten fick mig att gapa av häpnad i fem minuter!
  • Flickr. Denna underbara fotocommunity. Ett numera fullskaligt beroende. Kom ihåg att ni förutom att se mina bilder även kan se mina favoriter som jag snubblat förbi från andra användare!
  • Ramlösa Mango. Tveklöst sommarens smakvatten, om man som jag känner ett underligt behov av att köpa sånt man kan få gratis ur kranen. Ramlösa Blåbär är en värdig bubblare (no pun intended).

Inga kommentarer: