3 juni 2009

Bra saker vecka 23:

  • The Tonight Show with Conan O'Brien. Conan skojade inte, när han i sitt allra sista Late Night sa att inte ens en flytt till större talkshow skulle få honom att växa upp. Och vi tittare är såklart otroligt tacksamma för det! Första insatsen i Jay Lenos kläder var fantastisk, tanken på de inledande skämten och sketcherna får mig fortfarande att skratta. Rödluggen är tillbaka med råge.
  • Part of the Band. Värmlänningarna har talat (rättare sagt sms:at) och på fredag står Karlstads för tillfället kanske mest intressanta musiktrio på scen i Nöjesfabrikens rockbar!
  • Lomo Smena 8M. Ännu en återvändare på listan! Har äntligen laddat besten med den första rullen. Efter många undrande blickar från min sida, innan jag förstod systematiken, räkneverket och det undermåliga användargränssnittet så blev jag helt förälskad! En kamera med så omfattande inställningar, som å sin sida har de sämsta hjälpmedel en fotograf kan behöva för att använda dem rätt och dessutom liknar en lådkamera mer än något annat, är den största befrielsen jag kan tänka mig från digitalkamerans perfektion. En sann övning i tålamod och ljuskunskap. Hoppas det resulterar i några bilder också.
  • Kyrkhedens skola. Efter att ha insett att material och förbrukningsvaror i mörkrummet på skolan bara står och samlar damm (alternativt bleknar bort), överlämnade de med glädje en stor del av skatten i mina händer. En sponsring som sent ska glömmas och (vem vet) kanske återgäldas med några inramade verk i personalrummet!
  • The Secret of Monkey Island: Special Edition. Världens största spelmässa, E3, rullar på för fullt och dagarna i ände fylls min newsfeed med bombastiska nördnyheter. Men den största och kanske nördigaste av dem alla landade redan under mässans första dag: Världens kanske bästa spelserie genom tiderna gör comeback! På Xbox Live Arcade! Redan i sommar! Första delen av Monkey Island kommer i en trimmad version med remastrad grafik och soundtrack, plus möjlighet att spela även i den klassiska kostymen. Drömmen vore om del två, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna sett över alla plattformer, får samma behandling inom kort. Se klippet om det nygamla spelet nedan, är du gammal Amiga- eller PC-spelare från tidigt 90-tal kommer du liksom jag få gåshud bara av intromusiken.

Inga kommentarer: