21 februari 2009

And the Oscars 2009 should go to...

Här är min önskelista inför galan! Istället för att göra som många andra och lista vilka jag TROR kommer vinna så listar jag vilka nominerade jag VILL ska ta hem statyett i respektive kategori. Roligare att jämföra sin smak med den gigantiska jurygruppen.

Motion Picture of the Year:

Slumdog Millionaire - Christian Colson
Såhär ligger det till: Filmen är inte per min magkänsla årets bästa film bland de fem nominerade. Men det är den som, när allting kommer kring, känns mest komplett, trots att upplägget för storyn ibland kändes krystat. Det är också den största, positiva överraskningen under året, nästan alla aktörer är ju okända, indiska barnskådisar!
Mitt förnuftiga jag vill ge priset till någon av de två politikhistoriska biografierna, min magkänsla vill snarare ge priset till The Reader och min drömska skalle skulle ändå gilla om Benjamin Button tog hem konkarongen. Slumdog tilltalar på något plan alla dessa delar av mig själv. Därför är det en värdig vinnare.
De övriga nominerades brister tydliggörs (förhoppningsvis) i listans fortsättning.

Performance by an Actor in a Leading Role:
Mickey Rourke - The Wrestler
Troligtvis även storfavoriten i kategorin, men trots den otroligt övertygande insatsen är Rourkes vinst inte självklar. Sean Penn och Frank Langella har framför allt fördel i att de spelar historiska personer, vilket är bekant för att bruka gå hem väl hos juryn. Den förstnämnde står i förhandssnacket som Rourkes störste konkurrent. Och Brad Pitt kan kamma hem en relativt otippad Oscar genom sympatiröster för alla sina ouppmärksammade insatser det gångna årtiondet (senast han var nominerad var 1996 för Twelve Monkeys). Då tänker jag framför allt på en fängslande prestation förra året.

Performance by an Actress in a Leading Role:
Angelina Jolie - Changeling
Mycket talar för att Kate Winslet kommer ta hem det här priset för sin insats i The Reader. Hon har exempelvis varit nominerad hela fem gånger tidigare, utan att kamma några statyetter. Tyvärr tycker jag inte att hennes senaste prestation når upp till samma klass som de tidigare (varför nominerades hon inte för rollen i Revolutionary Road istället?) och håller därför tummarna för Jolie istället. Hennes porträtt av en frustrerad mor fängslade rejält. Hon går, å sin sida, in i kampen med hundraprocentig utdelning i Oscars (en nominering, en vinst - för Girl, Interrupted), vilket statistiskt sett kan tala för Winslet.

Performance by an Actor in a Supporting Role:
Heath Ledger - The Dark Knight
Prisutdelningen alla ser fram emot. Ända sedan Ledgers tidiga död har det pratats om och pushats för en postum Oscar för insatsen som Jokern i The Dark Knight. Diskussionerna har numera till och med växt till så gigantiska proportioner att något annat vore en stor överraskning för de flesta. Jag har försökt vara helt saklig i min bedömning till priset, men även jag har delvis påverkats av Ledgers bortgång. Han hade trots allt tagit hem en guldstatyett förr eller senare i sitt liv, om det hade fått fortgå. Att han tog hem en Golden Globe för någon månad sedan är dessutom en stark benchmark.
Förutom Ledger så är Robert Downey Jr. (Tropic Thunder) och Josh Brolin (Milk) två starka kandidater, och den förstnämnde extra intressant eftersom det är ovanligt med nomineringar för insatser i komedier.

Performance by an Actress in a Supporting Role:
Penélope Cruz - Vicky Cristina Barcelona
En väldigt svår kategori det här året och jag tror Penélopes främsta konkurrent kommer bli Marisa Tomei som gör en väldigt självutlämnande insats i The Wrestler. Cruz hör inte till mina favoritskådisar direkt, men hon spelar så övetygande i Vicky Cristina Barcelona att hon lika gärna skulle kunna vara psykopat på riktigt.
I övrigt en rolig vinnare av samma anledning som Downey Jr. i den motsvarande manskategorin, även om jag inte skulle klassa Woody Allens rulle som en ren komedi.

Achievement in Directing:
Slumdog Millionaire - Danny Boyle
På förhand var Boyle inte min favorit, men när jag blickar över de andra nominerade så hittar jag fler brister hos konkurrenterna. The Reader är exempelvis fylld av starka känslor, men bara en viss del bryter igenom till tittaren. Daldry hade delvis behövt omarbeta vissa sekvenser för att styrka sympatierna till karaktärerna. Van Sant gör mycket rätt i Milk, men de homosexuella relationerna i filmen är inte alltid övertygande. I Benjamin Button hade jag gärna sett att Fincher levererat mer känslor i just de scener där huvudkaraktärens annorlunda åldrande spelar en central roll. Och så vidare. Veteranen Ron Howard är Boyles störste konkurrent, men Frost/Nixon blir troligtvis hårdare granskad av juryn eftersom den baseras på verkliga händelser. Slumdog Millionaire kommer bedömas mer som en saga, och som sådan är Boyles arbete nära klanderfritt. Vad jag däremot inte förstår är att man inte uppmärksammar Loveleen Tandans regiassistans vid tagningarna i Indien, som ändå är filmens mest centrala.

Writing, Screenplay Written Directly for the Screen:

In Bruges - Martin McDonagh
Fantasifull, rolig och intensiv! Det vore en grym skräll om In Bruges tar hem det här priset, framför allt eftersom manuskategorierna sällan är frälsta med smarta actionkomedier. Men med så rappkäftad dialog och så snygg sammanvävning av stoyrlinen så vore det mycket välförtjänt. McDonagh har tidigare vunnit priset för bästa kortfilm, så det vore även en snygg utvecklingskurva.

Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published:
The Reader - David Hare
Manuset är filmens klart starkaste kort. För en halvtysk var det exempelvis ganska frustrerande att se samtliga skådisar tala bruten engelska, när inte en enda scen utspelar sig utanför Tysklands gränser. Men grundmaterialet, baserat på Bernhard Schlinks roman Der Vorleser, är lysande. En fantastisk uppvisning i två klassiska teman - slump och öde. Liksom storfavoriten Slumdog Millionaire, i sin tur baserad på boken Q & A av Vikas Swarup.

Achievement in Cinematography:
The Dark Knight - Wally Pfister
Ett av de mest svårtippade prisen. The Dark Knight och Slumdog Millionaire är något mer fartfyllda än de övriga nominerade och använder därför ljussättning och kameraåkningar på annorlunda vis, medan de övriga tre alla drar nytta av en gammaldags, vid tillfällen sepialiknande, plåtning. Väldigt snyggt, men lite förutsägbart. Årets BAFTA-pris hade exakt samma nominerade. Då gick den färgglada, men annars plåttriga Slumdog vinnande ur striden.

Achievement in Editing:
Slumdog Millionaire - Chris Dickens
Min andra favorit till priset, Milk, använder en liknande berättarmetod, med effektiva och snygga växlingar mellan dåtid och nutid. Slumdog Millionaire vinner på att ha ett lite mer händelserika, "belönande" segment. Filmen blir tittarvänligt uppdelad i snygga kapitel, utan att för den delen kännas för simpel.

Achievement in Art Direction:
The Dark Knight - Nathan Crowley och Peter Lando
Framför allt tack vare den stilrena marknadsföringen genom affischer, fiktiva hemsidor och så vidare, men även för den konsekventa looken filmen igenom.

Achievement in Costume Design:
The Duchess - Michael O'Connor
Jag har aldrig riktigt fått grepp om vad juryn tittar efter i denna kategori. Samtliga filmer som brukar nomineras har trots allt designats efter minutiös research, medan filmer som inte är förankrade i verkligheten (exempelvis The Lord of the Rings-trilogin) automatiskt blir storfavoriter eftersom kostymerna till den sortens rullar måste byggas upp från scratch. The Duchess har hur som helst de mest pompiga utstyrslarna, snyggt och trovärdigt hopsydda. Jag gissar på den, trots att alla de övriga nominerade har fantastiskt snygga kläder återskapade från det senaste århundradets mode.

Achievement in Makeup:
The Curious Case of Benjamin Button - Greg Cannom
Bara sekvenserna där man lyckats föryngra Brad Pitt till hur han såg ut i början av sin karriär är värda det här priset. Fantastiskt arbete, särskilt om inga hjälpande datoreffekter var inblandade. The Dark Knight ger unge Pitt en god match, främst genom karaktären Harvey Dents övertygande "ansiktslyftning". Sista konkurrenten, Hellboy II, känns bara löjlig i jämförelse.

Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score:
Milk - Danny Elfman
Här är Slumdog Millionaire återigen favorittippad (liksom i många andra kategorier) eftersom den tog hem samma pris på Golden Globe-galan. Men hindiinspirerad musik går mig helt förbi. Samtidigt har jag alltid uppskattat Danny Elfmans olycksbådande stråkar, framför allt kända från flertalet Tim Burton-produktioner, som mycket väl kommer till sin rätt i en berättelse om politiska mord. Så jag håller tummarna för en liten skräll. Det är Elfmans fjärde nominering, men han har aldrig vunnit.

Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song:
Wall·E - Peter Gabriel och Thomas Newman för Down to Earth
En kategori som bara vid få tillställningar varit riktigt intressant. Bland förra årets fyra nomineringar var exempelvis tre låtar från samma film (Enchanted). Rättvist nog var det emellertid den enda nominerade låten från filmen Once som tog hem Oscarn.
Iår ser jag något av en repris. Det finns bara tre nominerade stycken och två är eurotechnoosande Bollywood-dängor från Slumdog Millionaire. Musik som inte alls tilltalar mig, trots M.I.A.:s inblandning, vilket istället får mig att välja Down to Earth. På inget vis en superb låt, snarare en ganska sliskig ballad, men bäst av de tre.

Achievement in Sound:
Wall·E - Tom Myers, Michael Semanick och Ben Burtt
Det är inget enkelt jobb att åstadkomma övertygande ljud till rena animationer, men i Wall·E har skaparna lyckats med bravur. Bland spelfilmerna är The Dark Knight min favorit, ljudeffekterna i actionsekvenserna känns väldigt realistiska.

Achievement in Sound Editing:
The Dark Knight - Richard King
Ljudet var ett av filmens starkaste kort och samspelet med bilderna en av de största anledningarna till de mest intensiva ögonblicken. Till skillnad från den vid tillfällen bristande, visuella klippningen så höll ljudredigering absolut världsklass.

Achievement in Visual Effects:
The Dark Knight - Nick Davis, Chris Corbould, Timothy Webber och Paul J. Franklin
En väldigt svår kategori med enbart tre nominerade. The Dark Knight vinner på att specialeffekterna är mindre uppenbara än de i Iron Man och The Curious Case of Benjamin Button, även om framför allt den förstnämnda av de två övertygade rejält. Och det i ett överrepresenterat område på kraftig frammarsch.

Animated Feature Film of the Year:
Wall·E
En av de mest svårtippade kategorierna, enligt mig. Animerad film är på stark frammarsch och om bara några år kommer det här vara en lika tät uppgörelse som Motion Picture-kategorin. Jag väljer Wall·E framför Kung Fu Panda och Bolt eftersom den hade ett djupare budskap som presenterades tydligt pedagogiskt (för yngre tittare) och pessimistiskt påminnande (för de äldre), även om båda utmanarna var väldigt underhållande och välanimerade. Wall·E lyckades trots allt med det tråkiga konsstycket att vända på en femöring och gå från vågat dyster animation till barnslig slapstick en halvtimme in i filmen. Så den är ingen självklar vinnare, men drar ett snäppet längre strå.
Eftersom det av tidigare galor att döma är tillåtet för filmerna i den utländska kategorin att röra sig över gränserna, så ställer jag mig väldigt frågande till att inte Vals Im Bashir nominerades även här.

Foreign Language Film of the Year:
Vals Im Bashir
En klar favoritgenre i min bok. Till skillnad från juryns relativt konventionella smak för amerikansk film genom åren, så har man åtminstone de flesta gångerna lyckats plocka riktiga guldkorn bland utländska diton. Framför allt europeisk film har varit framstående i kategorin och tysk och/eller tyskspråkig film har skördat goda framgångar under senare år. Därför är det ingen överraskning att Tyskland och Österrikes slagkraftiga bidrag (Der Baader Meinhof Komplex respektive Revanche) lyckats kamma hem nomineringar.
I en tät kamp är det ändå Israels representant Vals Im Bashir som står som min favorit till priset. Ari Folmans självbiografiska animation, tydligast jämförd med serieromaners berättarteknik, är en liten revolution i sig. Med lite tur kommer den medföra en våg av liknande, "illustrerade" rullar.

Documentary, Features:
Man on Wire
För mig stod kategorin årets dokumentärfilm mellan två tunga excentriker. Regissörslegendaren Werner Herzog (med sin snygga kärleksförklaring, lika mycket till naturen som sitt eget ego, i Encounters at the End of the World) och lindansaren Philippe Petit. Men jag tror den sistnämnde kommer ta hem priset till slut. James Marsh har regisserat en fantastiskt välkomponerad dokumentär om Petits bedrift att gå på lina mellan World Trade Center-tornen, med en varvning av stillbildsfoton, dokumentära bilder och snygga spelfilmsinslag. En film som ger känslan att man själv var delaktig i kuppen.

Short Film, Animated:
Presto - Doug Sweetland
Ingen superb filmsnutt, men Pixars kortfilm är fantasifylld och underhållande från början till slut.

-------------------------

Sammanfattningsvis:
  • Det har varit väldigt svårt att se över kortfilmskategorierna, så mina redogörelser för bästa dokumentära kortfilm samt bästa spelfilm i kort format får utebli för den här gången.
  • Min personliga storvinnare blir, väldigt oväntat för mig själv, The Dark Knight med hela fem statyetter. Men om jag ska gå över till rena gissningar tror jag att Slumdog Millionaire kommer göra storslam precis som på Golden Globe. Ingen perfekt film i mina ögon, men helt klart en rulle som tilltalar amerikanska filmjurys.
  • En gnutta av mig tror fortfarande att Frost/Nixon kan storskrälla. Hos mig går den lottlös, men även den tillhör en genre filmer som är otroligt populär i prissammanhang.
  • En svagare lista än förra året, om man ska blicka tillbaka. Men jag väljer nog att blicka framåt istället.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå! Nu har jag också gjort en liten lista som du får kolla på. Vi gissar inte så lika förutom i skådespelarkategorierna. Men jag tror du får fler rätt än mig för du verkar ha sett de flesta filmer, vilket är något jag inte kan påstå att jag gjort i år.
Ha det fint! Kram