31 augusti 2008

When it passes right by me, it's behind me. Now it's gone.

Det senaste dygnet har jag, förutom att packa i och ur flyttlådor, manipulerat tiden. Spelet Braid har klamrat sig fast i mig och jag kan bara stämma in i kritikernas lovsång.
För den förbipasserande eller oinvigde kan det på ytan verka som en vanlig 2D-plattformare, men även om Braid visar tydliga hyllningar till de gamla Super Mario-liren så har det ett oanat djup. Ett djup som uppdagas mer för varje nytt pussel, där tiden och manipulationen av densamma, med hjälp av flera olika metoder, är det centrala. Lite positivt mindfuck, i ungefär samma anda som inovativa Portal.
Braid innehåller allt man kan kräva av ett bra spel. Bra kontroller, engagerande spelmoment, intressant story och en väldigt vacker design. Nästan lika sjukt som att det är konstruerat av en enda person, är att spelet bara kostar knappa hundringen på Xbox Live Arcade. PC-version är på g.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, jag har ju fått förlängt till november. Ska hålla på med webberi nu. Börjar du skolan igen du?

Anonym sa...

Gött spel! lite för smart för min del men kul med lite nytänk. själv kör jag knappmosaren castle crashers som också går att köpa på arkaden. rekommenderas.

/jens

Unknown sa...

Har funderat på det jag med, kul att någon rekommenderar!