25 september 2007

Who watches the Watchmen?

För de som är uppdaterade på Comicon så är det här kanske gamla nyheter, men måste bara nämna att filmatiseringen av världens bästa serie (alternativt "levande novell") nu börjar att ta form! Jag snackar om Watchmen.
Det som har hänt är att huvudkaraktärerna har castats, en officiell hemsida har öppnats, teaserposter har tryckts (se bild) och filmandet (enligt IMDb) har påbörjats.

Mina funderingar? Jag är först och främst väldigt nöjd med castingen. Billy Crudup är ett otippat, vågat men samtidigt lovande alternativ som Dr. Manhattan. Jackie Earle Haley känner jag inte till särskilt sedan tidigare, men hans smala ansikte med de distinkta kindbenen ger honom åtminstone fysiskt perfekta förutsättningar för att bli den mystiske ensamvargen Rorschach.

Hemsidan inger en bra första känsla inför produktionen. Än så länge verkar filmteamet följa förlagan mer än väl och man verkar även medveten om svårigheten att fånga seriens berättarstil. Regissör Zack Snyders produktionsblogg kommer följas tätt av mig framöver. Dessutom finns även en väluppdaterad, fanbaserad sida om projektet!

Vill ni få en bättre inblick i min fascination för serien så kan ni kika tipset i Noden!

Inga kommentarer: