25 september 2007

And the Oscar could go to...

...Roy Andersson! För några minuter sen blev det klart att Du levande blir Sveriges bidrag att kämpa sig fram som Bästa utländska film. Förhoppningsvis ända fram till galan i vår. Eftersom jag gick miste om filmens Sverigepremiär på Umeå filmfestival kan jag inte säga min mening i det hela än, men jag har hört blandade reaktioner.

Dessutom valdes ju även hans Sånger från andra våningen att delta för Sverige när det begav sig, och då utan större framgång. Vilket säger oss att hans stil kanske inte helt faller Hollywood i smaken. Men så är det väl så att vi ska skicka det vi anser vara utmärkande för vårt filmland och inte de?

På papperet är Du levande, eller kanske rättare sagt Andersson, hur som helst ett väldigt starkt namn. Särskilt när man synar listan över vad vi hade att välja från:
  1. Exit av Peter Lindmark
  2. Du & jag av Martin Jern och Emil Larsson
  3. Inga tårar av Håkan Bjerking
  4. Kärringen därnere av Ragnar di Marzo
  5. När mörkret faller av Anders Nilsson
  6. Förortsungar av Ylva Gustavsson och Catti Edfeldt
  7. Sista dagen av Magnus Hedberg
  8. Hemligheten av Stephan Apelgren
  9. Desmond & träskpatraskfällan av Magnus Carlsson
  10. Underbara älskade av Johan Brisinger
  11. Göta Kanal 2 - Kanalkampen av Pelle Seth
  12. Rosa - the movie av Manne Lindwall
  13. Allt om min buske av Martina Bigert
  14. Linas kvällsbok av Hella Joof
  15. Darling av Johan Kling
  16. Hoppet av Petter Naess
  17. Se upp för dårarna av Helena Bergström
  18. Den nya människan av Klaus Härö
  19. Nina Frisk av Maria Blom
  20. Beck - Den svaga länken av Harald Hamrell
  21. Gangster av Steve Aalam
  22. Hata Göteborg av Robert Lillhonga
  23. Ciao Bella av Mani Maserrat-Agah
  24. Irene Huss - Tatuerad torso av Martin Asphaug
  25. Underbar och älskad av alla av Hannes Holm
  26. Ett öga rött av Daniel Wallentin
  27. Svarta Nejlikan av Åsa Faringer och Ulf Hultberg
  28. Du levande av Roy Andersson
Av de jag sett är nog Darling det starkaste kortet. Sen finns där såklart minst en handfull filmer som egentligen inte hör hemma i en sån här lista. Att bara fyra av 28 filmer har kvinnliga regissörer är knappast heller något att vara stolt över. Tyvärr är det inte heller oväntat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade nog lagt mitt bud på Hata Göteborg av alla de jag sett från den där listan. I min recension i VF skrev jag att det är årets bästa svenska film å det står jag fortfarande för. Nä, jag är fortfarande lite sur på Pretto-Roy... :)

Unknown sa...

Har du sett "Darling" då? Den, "Hata Göteborg" och "Linas kvällsbok" är mina tre favoriter till nominering bland de jag sett (kanske för att de är tre så olika filmer).

Anonym sa...

Nej, jag har faktiskt inte sett varken Darling lr Linas Kvällsbok. Å då jobbade ändå en kompis till mig på inspelningen till Linas Kvällsbok. Fy på mig!

Unknown sa...

Det var det några från "Rallybrudar"-inspelningen som hade gjort också, sprang runt i reklamjackor för filmen på kalla dagar. :)