5 april 2007

It's okay to eat fish, 'cause they don't have any feelings

Heifer whines could be human cries.
Closer comes the screaming knife.
The Smiths - Meat is Murder

Back for the holidays. Kom till Hole igår och kommer troligtvis vara här tills påskhelgen är över. Åkte med Niklas som stack från Stockholm direkt efter jobbet igår kväll.

Skjutsade Janina och Petter till flygplatsen i tisdags. De hälsar på Petters moster på Mallorca nu, så vi är inte riktigt fullt hus här vid Busjön för tillfället. Men att vara alla tre bröderna under samma tak kan vara nog så arbetsamt.

När vi satt och åt kvällsmackor vid köksbordet igår så diskuterade mamma med oss vad vi ville äta under påsken. Halvtysk som familjen Bergström är så finns det en kristen tradition det hålls på under helgen, och det är att man inte får äta kött under långfredagen. Men fisk, det går bra tydligen. Religion och dubbelmoral, går de inte hand i hand så säg.

Jag och mina bröder hamnade i en diskussion huruvida man kan kallas vegetarian om man äter fågel och fisk, men inte rött kött. Jag tycker inte det, medan Daniel och Niklas tycker att vegetarianer är fjantar alltogether. Vet inte om jag tagit upp frågan i bloggen tidigare, jag misstänker nästan det. Hur som helst har jag aldrig förstått varför det finns "vegetarianer" som bara avstår från s.k. rött kött. Är det inte framför allt fågeldjur som behandlas värst av alla djur, både i livet och vid slakten? Eller fiskar, som i de största fabrikerna får bukinnehållet utslitet innan de ens nackats.

Nu finns det folk, mina bröder för att nämna två, som tycker jag är löjlig för att jag känner sympati på det viset för fågel och fisk. Men jag är ju inte heller perfekt, jag äter själv båda delarna vid tillfälle. Det jag tycker är fel är just att göra skillnad på djurs lidande, som att stora kor skulle lida mer än en hönstackare som maskinplockas och får halsen bara halvt avhuggen av nåt fläktliknande rotorblad.

Jag respekterar till fullo att folk avstår från kött, även om det bara är vissa sorter. Men snälla nån, kalla er inte för vegetarianer direkt bara för ni inte äter den yttersta kanten av kasslern eller vad det nu är. Det falsifierar och vanärar bara benämningen. Kurt Cobain både ler och vrider sig i sin grav.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig!! Är man vegetarian så ska man fan inte äta några djur. Hade en vegetarianvän förr i tiden som resonerade att hon bara åt "fria djur" som levt i sin egen naturliga miljö. "Du kan alltså äta älgkött?" tyckte jag, men inte hon. Är det nåt djur som är fritt så är det väl skogens konung? Ja, ja. Själv går jag runt i en röd död gris som jag har asdåligt samvete för. (En skinnjacka alltså) Men jag äter dem ju, så varför skulle jag inte kunna ha en på mig? Hoppas bara att resten av grisen blev falukorv å bacon å att han inte led för mycket. :/ Om några timmar drar jag till Paris. Vi ses i Umeå! Kram kram

Unknown sa...

Det gäller att vara konsekvent, så att säga. Jag äter all slags kött, men försöker skära ner på det vid tillfällen. Men inte kallar jag mig "vegetarian på deltid" för det. :) Ha det skoj i Le Paris!