2 oktober 2006

Sleepless in Physics Alley

Some people think they're always right.
Others are quiet and uptight.
Others they seem so very nice.
Inside they might feel sad and wrong.
Twenty-nine different attributes.
Only seven that you like.
Twenty ways to see the world,
are twenty ways to start a fight.
The Strokes - You Only Live Once

Jag kunde inte sova inatt. Jag vet inte vad det var som höll mig vaken, men mina tankar kretsade kring både djupa och ytliga ting. Relationer och färgen på tapeten. Kärlek och bananen jag åt till mellanmål. Min dygnsrytm hade en längre tid krupit in på nattens småtimmar, så det var nog oundvikligt att jag en natt skulle hamna en handfull timmar ensam med mina egna tankar.

Man ser inget större hopp om att somna heller, när man lägger sig på rygg med båda händerna bakom huvudet och stirrar upp i rummets tak. Den äggskalsvita ytan förvandlas till en silverduk, dit mina mest bisarra funderingar projiceras och blir till filmen om mitt liv som jag inte har någon större förhoppning om att någon kommer ta del av. Och när jag väl tror att denna b-produktion i självaste verket är en dröm och man äntligen somnat in, så vänder jag huvudet och blir motbevisad av väckarklockans ödesmättade, röda siffror. 06:45. Morgonstund har ångest i huvudet. Till slut slumrar jag till, bara för att vakna en timme senare och gå till dagens föreläsning.

Passande nog har jag utsett Fear of Sleep av The Strokes till veckans låt. Har varit inne i ett Strokes-stim överhuvudtaget den senaste tiden. Sedan såg jag trailern till The Science of Sleep, där regissören (och tillika musikvideogeniet) Michael Gondry tagit till vara på låtens innebörd ypperligt.

Inga kommentarer: