21 september 2006

Over and out

I'm not gonna leave you behind! We are the U.S. marine, and you are our mission!
- Pekoral à la World Trade Center.

Filmfestivalen i Umeå är slut för iår. Jag var och såg de tre avslutande visningarna.
  • Teraz Ja (It's me, now) - Väldigt underlig polsk film. Slutet kändes som den var avsedd att vara en twist, men berättarstilen var så hafsig att det uppenbarligen gick över huvudet på hela publiken. Suveränt soundtrack och bra skådisar räddar intrycket.
  • World Trade Center - Ett varningens ord: Se den inte. Full recension kommer i Vertex och här i bloggen.
  • Requiem - Hans-Christian Schmid har gjort flera starkare filmer än det här, men det är ändå en mycket sevärd berättelse om den tunna linjen mellan galenskap och religiös övertygelse. Under filmens gång kommer de starka intrycken i vågor, men på slutet får man ett gripande helhetsintryck.
Sammanfattningsvis en bra festival, även om många filmer kändes snarlika. Fördomsfullt nog tror jag att årets Fokus Polen-avdelning var en ledande orsak. Hoppas det kommer fler besökare nästa år också.

2 kommentarer:

Karin sa...

WTC var den sämsta film jag sett, men det läskiga med den är att den är ju inte direkt harmlös. Propaganda från scen ett. Hade ont i magen efteråt. Enda bra med filmen var Maggie Gyllenhaal som är en duktig skådis. Vi funderade på att bua på slutet. Kolla på imdb där nån övertygad människa gett den 10/10 i betyg på filmens sida. Huuu.

Unknown sa...

Ja, det blir min första enpoängare i Vertex. Synd att jag redan hade valt att göra min längre recension på "Djävulen bär Prada", det gav mindre utrymme till sågningen. Nåväl, kommentera gärna recensionen när jag slänger upp den här.