8 juli 2006

Ekshärad runt - Kapitel II: Totempålen och indianerna

Strax utanför biblioteket i Ekshärad står en träpelare med figurer som representerar bygdens historia, bland annat urmakaren Johan Tinglöf, som konstruerade klockan till vår första kyrka och bågskytten jag nämnde i det tidigare inlägget. En intressant sidoberättelse om Tinglöf är att han efter att han var färdig med klockbygget sa att klockan skulle ticka så länge han var vid livet och sedan inget mer. Det var precis vad den gjorde. När han dog gick klockan sönder och ingen har hittills lyckats laga den. Dess spillror ligger nu i en av byggnaderna på Hembygdsgården. Hur mycket sanning det ligger i berättelsen ska man kanske inte spekulera i.

Hur som helst, i folkmun kallas träpelaren för "Totempålen" som en naturlig följd av vad man kan kalla för "indianmyten". Det började på den tiden man flottade timmer ner för Klarälven. När timret nådde Ekshärad förstod ingen av arbetarna vad bygdens invånare sa och alla i trakten gick runt i bar överkropp och var rödbrända. Flottarna började skämtsamt att kalla invånarna i orten för "indianer", men eftersom ekshäringar är väldigt stolta över sin säregna dialekt så tog de istället till sig benämningen och började använda den själva. Sedan dess kallas ekshäringar allmänt för indianer och många saker runt omkring går i indianernas tecken. Sportföreningar i trakten har indianer på sina vimplar, ICA-butiken heter Indianen och "stadsskölden" föreställer två pilar som, gissningsvis, ska symbolisera dels bågskytten och dels indianarvet. Man ska inte heller bli förvånad om man ser en wigwam eller tipi i orten ibland, de är symboler som dyker upp med jämna mellanrum i vår lilla bygd.

6 kommentarer:

Karin sa...

Tack Magnus. Aldrig hade jag föreställt mig att jag i mitt liv skulle komma att få veta så mycket om Ekshärad.

Anonym sa...

det här var trevligt bloggat magnus! jag vill veta mer.

Unknown sa...

Det kommer mer, ska du se. ;)

Anonym sa...

Intressanta historiska återblickar. Historien om urmakaren ock klockan är så bra att den måste vara sann. Går ni fortfarande runt i bara överkroppar?

Unknown sa...

Just den här sommaren har det ju varit så förbannat varmt, så bara överkroppar har väl varit mer regel än undantag för väldigt många i Ekshärad.

miss je sa...

jo..inte för att vara besserwisser på ngt sätt, men jag vill minnas att när mäster tinglöfs arbete var klart så fick han inte den utfästade betalningen. då blev han arg och sade "när jag dör, stannar urverket" och så blev det.
en annan liten skröna är följande att när tinglöfsspelet sattes upp för första gången i ekshärad, jag tror det kan vara på genrepet, men detta ska låtas vara osagt, så kom ett åskväder från ingenstans. då sa de gamla ekshäradsborna att det var mäster tinglöf som inte var nöjd med något i spelet..