8 maj 2006

Smells like springtime

So many memories,
there's nothing left to gain
from remembering.
Antony and the Johnsons - You are my Sister

Innan jag berättar om helgens påhitt vill jag bara påpeka att ovanstående textrad inte bara är just en förträfflig textrad, utan även en utomordentlig haikudikt. Om man läser orden som de sjungs i låten alltså. Underbart när två konstformer möter varandra på det viset.

Helgen var det ja. Den kan sammanfattas egentligen med en enda sysselsättning. Grillning på Öbacka. Det började på fredagen, då vi grundade med öldrickande i solen på Vita Björn(en?) vid älven. Själva grillningen kom igång ganska sent runt 22-tiden. Det varma vädret hade börjat ge vika så fort solen gömt sig. Jag värmde mig med några öl, trippande runt brasan och Björns grillade bananer med chokladfyllning. Efteråt stack jag, Johan och CJ till Club ZooLäkarvillan. Eller ja, jag och Johan gick raka vägen dit medan CJ var lite fin i kanten och tog en omväg hem för att byta de rökosande kläderna. Inget dumt val skulle det visa sig, för jag kände mig inte särskilt trygg bland folk med min barbariska odör. Men det var roligt för det, vi träffade Lenitha och Anja och i gott sällskap är varje kväll lyckad. Musiken var oftare öronljuv än dansant, såsom Clap Your Hands Say Yeah och White Stripes, men mot slutet svängdes det ändå på golvet. Dessutom är det ju trevligt att få höra mer av den musik man lyssnar på hemma även när man är ute, det händer lika ofta som jag kan räkna på en hand annars.

Lördagen lämnade jag studentrummet på eftermiddagen och gick ner till Alla dagar. Ellinor var söderrest över helgen, men jag hängde lite med Titti och CJ innan vi gav oss iväg för ännu mer grillning. Det var Lenitha och Anja som hade bestämt sig för att laga mat i det fria och föreslog att vi skulle hänga på. Sagt och gjort, vi satte oss ånyo ner på en plätt vid Umeälvens kant och blev där sittandes ett gott antal timmar. Flera bekanta till Lenitha och Anja strömmade till och till slut var vi en ståtlig liten skara. Eftersom vi var tidigare ute än på fredagen var det väldigt mycket folktätare i Öbackas sluttning. Även den lilla gång- och cykelvägen befolkades, men det av polisbilar som patrullerade förbi titt som tätt. Färskt i minne hur det slutade förra gången de hälsade på oss på området så kunde man inte riktigt slappna av och njuta av sin öl. Men det var riktigt roligt ändå. Efter grillandet stack jag tillbaka hem till Titti och CJ, där det bakades en riktigt smarrig cheesecake och tittades på film. Lenitha och de andra gick till Scharinska för att dansa blöta struparna.

Jag blev kvar i den gula villan tills bussmöjligheterna och orken till fotarbete tagit slut, så det var även där jag vaknade upp på söndagen. Vi la oss och solade i deras "trashyard", som de kallade det. En liten gräsruta bredvid villan, dold av ett buskage som inhyste både tomma ölburkar och -flaskor och systempåsar. Helt enkelt en skäligen misstänkt toalett för besökare på Norrlandsoperans klubbarrangemang. Menmen, det luktade fräscht och väl ute med en filt så låg det sig riktigt bekvämt också. Thomas, Stefan och Björn kom förbi när vi låg och lapade sol som bäst. Tillsammans gick vi alla till Vita Björn(en!?), där några njöt av cola och glass, andra av cider och öl. RG dök också upp på sin vespa. Aftonen avslutades med en gemensam promenad bort till Öbacka (cirkeln var sluten) och sedan tillbaka till gulvillan där gruppens kokkunniga ordnade en härlig måltid. När jag kom tillbaka hem till korridoren så hade jag precis missat söndagsfikat och knappt varit hemma alls under hela helgen, men det kändes underbart att ha tagit vara på tiden så väl.

4 kommentarer:

Bodonigänget sa...

nice med öbackaparken, där borde man va oftare. blir det brännboll i morgon?

Unknown sa...

Det hoppas jag att det blir! CJ är här och påstår att han hellre tittar på Umeå vs. Örebro på O'Learys, men det får man ju inte komma undan med...

Bodonigänget sa...

pffft. cj är chicken, det är vad det hela handlar om!

Bodonigänget sa...

Haha! Vilket fint och utsträckt kort! Mer sånt! :-)