28 april 2006

Weeks are flowing gently by

Dressyr - det enda som är tråkigare att titta på än när färg torkar.
- Johan Råberg

En bloggfri vecka tar sitt slut. Skola och trötthet har undanhållit mig från skrivandet tillräckligt för den här gången. Trötthet ja, den gångna veckan har jag haft väldigt svårt att sova. Det kan bero på att temperaturen har stigit avsevärt i samband med att våren har anlänt i Umeå. Jag är ganska långsam på att ställa om på det viset. Det kan också bero på att jag en gång för alla har blivit trött på Bostadens patetiska ursäkt för en säng. Tror jag skulle sova bättre i min tvåsitssoffa, no kidding.

Den gångna veckan har jag titt som tätt avnjutit en väldigt speciell "sport" på TV. Det är VM i snooker som fortlöper på de brittiska öarna. Ibland kan snooker vara riktigt tråkigt, spelarna är ju så duktiga så det blir sällan någon större spänning huruvida de ska sätta en boll. Det är som att se en bowlingmatch där båda spelarna inte nöjer sig med mindre än en strike i varje tur. Men ibland, ojojoj. Ibland bjuder snooker upp till ett rävspel av den högre skolan. Det är som att se en kampsport i gentlemannaform. Då är det inte tråkigt längre att de lyckas hela tiden, utan bara väldigt underhållande att se hur de tar sig ur kniviga situationer med de mest absurda skruvarna och kedjereaktionerna. Ibland växer irritationen fram hos spelarna och man märker hur det innanför den kostymprydda bringan döljer sig en Hulk-liknande varelse som helst vill bryta sönder sin kö när något inte funkar. Magnifikt skådespel.

Från det till något helt annat. Vad är det för fel på Word egentligen? Skrivprogrammet måste ha den sämsta rättstavningen sedan T9 såg dagens ljus. När jag igår satt och filade på mitt reportage (veckans kursuppgift) så ville jag skriva ordet hårlängd. Det tyckte Microsoft tydligen inte skulle finnas i det svenska vokabuläret, utan föreslog istället att jag skulle skriva horlängd. Jo, jag tackar jag. Att datorn inte klagade när jag senare skrev fantastgarderob gjorde mig inte mindre förundrad.

2 kommentarer:

Bodonigänget sa...

Det bästa med snooker är ju helt klart kommentatorn Kim Hartman, som t.o.m. har en fansida full av sköna citat:
http://hem.bredband.net/gameover/kimhartman.htm

Örjan

Unknown sa...

Ah, tack för det sköna länktipset! Jag som börjat samla på mig citat manuellt från Kim, slipper jag ju nu. :)