2 mars 2006

Välj dina ord

It's like a cigarette in the mouth
or a handshake in the doorway.
I look at you and smile because I'm fine.
The Killers - On Top

Jag har den senaste tiden reagerat på ett ord som är allt för vanligt förekommande i nyhetssammanhang på grund av fågelinfluensan. Ordet är "fjäderfä". Smaka på det. Fjäderfä. Egentligen vill det förmedla att det rör sig om boskap i fågelform men istället låter det nästan beskyllande och elakt, eller hur? För mig klingar ordet nästan synonymt med "fågeljävel" eller "flygkräk". Anklagande, som att det är fåglarnas fel att de omedvetet (?) sprider en epidemi. Ja, ett rent utav taskigt ord helt enkelt.

Sitter just nu i övre redaktionslokalen på skolan. Helt själv dessutom. Inte så konstigt kanske, med tanke på vad klockan är. Lyssnar på Omar Rodriguez (från Mars Volta) självbetitlade soloplatta. Jazzigt psykadeliskt. Underlig skiva överhuvudtaget, när fjärde spåret inleds med asiatiska toner vet jag inte alls hur jag ska reagera. Roligt är också att varenda låttitel är på holländska. Vondelpark bij nacht. Nöjespark nattetid?

Väntar på att Elli ska ringa, hon är och tränar. Funderar på att promenera ner med henne till stan sen. Har bara suttit framför en skärm hela dagen. Ångestens och frustrationens rötter har växt sig allt starkare allt eftersom tiden har gått och man känt att man inte får någonting gjort, så det behövs en liten fysisk urladdning nu för att trampa av sig allting. Får se om jag kanske tar en liten omväg tillbaka sen.

Inga kommentarer: