2 februari 2006

"Alla andra tjejer här inne är så jävla falska!"

People are fragile things, you should know by now.
Be careful what you put them through.
The Editors - Munich

På mina ensammare kvällar den senaste veckan har jag i TV-zappandet märkt att Big Brother har börjat igen. Varje kommentar som fälls i det programmet påminner mig så förbannat mycket om varför jag skrev min C-uppsats i litteratur om ämnet. Vet inte om jag berättat det här tidigare, men uppsatsen handlade om huruvida vi någonsin kommer uppnå ett dystopiskt samhälle likt det i 1984 och svaret var att vi till stor del redan har uppnått det iochmed program som just Big Brother (som ironiskt nog även lånat namnet från Orwells bok). Så fort jag hittat ett sätt att lägga upp textfiler och liknande ska jag ge tillgång till hela texten här.

Idag är dag nummer två i bananens tecken. Än så länge har jag endast kompletterat bananfödan med mjölk, apelsinjuice och kaffe bland de åtskilliga drycker som jag tillåtit mig själv att dricka under perioden. Känns som att den första ölen kommer vara den som sitter finast under hela experimentet, det är ju till konsistensen knappt något annat än flytande bröd egentligen.

Igår aktiverades mitt Boxman-abonnemang som jag vann i Stardusts tävling. Så jag har suttit och gjort iordning en lista på filmer jag ska hyra och idag skickades de första tre. Det kommer bli mycket filmtittande de närmaste tre månaderna med andra ord. Igår började jag även att titta igenom de Oscarnominerade filmerna, som jag av tradition gör varje år inför galan. Åsa och Dylan kom förbi och tittade på Munich (München) med mig. Den var bra, men jag hade lite svårt att ta den till mig. Precis som det har diskuterats så har filmen en lite tvivelaktig politisk vinkling, även om det helt kan vara karaktärerna och inte Spielberg själv som har dem. Den var väldigt annorlunda för att vara en Spielberg också, på ett bra sätt. Spännande och lite brutal, ungefär som hans tidigare verk (ta t.ex. Jaws). Tillsammans med underskattade War of the Worlds så pekar det mot bra tider i Spielbergrepertoaren, även om hans filmer alltid kommer vara alltid kommer vara av den sorten som görs för att vara blockbusters och därför delvis förstörs av producenternas och distribuörernas krav. Frågan är väl i och för sig hur mycket Stefanponken har emot det.

39 h 08 min, 22 bananer

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket intressant projekt, det där med bananerna. Myth busters i verkligheten, liksom. Hur länge har du tänkt hålla på? Du måste ha en väldigt tålig mage!

Unknown sa...

Haha! Ja, intressant men barnsligt. Hela idén är väl att jag ska hålla på så länge jag orkar, men jag veckor som delmål. Så jag får se hur jag mår på onsdag när det gått en vecka.