19 januari 2006

Fotosfären

Johan: Hur lång slutartid kan man tänka sig att ögat har?
Lars: Ja, du... Vad är ljus?
- Fotoinstruktör Lars blir filosofisk.

Har ännu en gång helt glömt bort att uppdatera mig här. Nästan två veckor sen senast. Är det trytande motivation eller bara ren glömska? Jag vet det nog inte ens själv längre.

Vi har påbörjat fotokursen på skolan, vilket innebär att vi allihop har tilldelats varsin digital systemkamera att bära med sig i väder och vind under fyra veckor. Förutom bilduppgifterna vi ska göra om dagarna hinner man ju självklart även leka av sig rejält på andra motiv, men den bitande kylan som präglat den senaste veckan här uppe har fått oss att springa mellan diverse caféer och butiker för att värma upp sig efter några bilder utomhus. Tur är då att bl.a. de bilderna vi ska ta idag även kan ordnas innanför väggarna.
Andra fördelar med kursen är att den ger mycket tid till övers, jämfört med den dräpande teoretiska undervisningen som vi hade strax före jul (och till viss del också under själva högtiden). Snart blir det dags för mig att ta itu med redigerandet av Hum.fak.-tidningen Inkognito och så ska jag skriva artikeln om boken Massmedier, som jag även valt att kalla för "den rosa tegelstenen". Dessvärre kan jag inte påstå att jag läst särskilt mycket i den sistnämnda ännu.

Helgen står för dörren och på lördag är det inflyttningsfest/klassreunion hos C.J., Ellinor och Christine. Jag hjälpte dem flytta in hos C.J. i söndags, i hans minst sagt centrala lägenhet. De verkar trivas bra och det har blivit ännu roligare att hänga där nu när man i princip känner alla som bor där. Tidigare bodde ju C.J. med tre killar från Härnösand, men de flyttade ut runt årsskiftet. Förutom Elly och Titti har en tjej från Örebro som C.J. känner sedan tidigare, Stina, flyttat in. Tidigare idag var hon och köpte en säng som vi sedan släpade rakt genom centrum, bl.a. genom en av affärsgallerierna, förbi snett tittande människor.

På det mer psykologiska planet har jag börjat fundera över om jag kanske är en väldigt tråkig person. Kan vara resultatet av en slags uppgivenhet jag känner inför att vara social eftersom jag fortfarande är ganska trött efter den gångna kursen. Ibland hör jag folk tala, jag kanske rent av tittar på dem samtidigt eftersom de talar till mig, men kan komma på mig själv att vara ganska frånvarande och drömsk. Hoppas och tror dock det kommer ordna upp sig senast under lördagen.

Inga kommentarer: