3 september 2005

Första helgen med gänget

Oj, men titta här! Lisa Ekdahl... Och där du. Bo Kaspers Orkester... Nej, alltså det här är ju fel. Gör om, gör rätt.
- Björn synar Emmas skivsamling

Igår var det galej med klassen. Vi skulle hem till en klasskamrat som heter Emma och dricka öl och grejer och bara se vart det leder oss. Först kom Carl-Johan förbi hos mig (i klassen mer känd som "C.J." [sidjäj]) och tog några öl innan vi gick ner till stan.
Hur som helst, igår var även första gången som jag gick längs "Svingen" ner till centrum, en gigantisk gång- och cykelbro som går ända nerifrån Kungsgatan upp till universitetssjukhuset. Den är helt och hållet byggd på grund av den massiva cykeltrafik på sträckan som råder under terminerna och dess storlek är smått imponerande. Lite underligt att jag inte lagt märke till den tidigare. Emma bor lite mer än halvvägs in till centrum, i en jävligt bra lägenhet på Kungsgatan. Hon hyr den i andra hand med två andra från Skellefteå i ett år.

Nästan hela klassen (d.v.s. kulturjournalisterna endast, inte vetenskapsjournalisterna) kom dit, så det blev ganska mycket folk i köket, där vi försökte tränga in oss allihop till en början. Vi har en riktigt skön blandning av människor i klassen och alla kommer från lite varstans i Sverige.
C.J., som jag nämnde, kommer från Örebro och är alltså troligtvis den som bor närmast mina hemtrakter. Sedan verkar många komma från Stockholm/Uppsala-trakten, men bland andra orter så hittar man även Falun och, såklart, Umeå. Dock är det i många fall så att personerna inte varit bosatta i sin hemort på länge, eftersom ju programmet vi läser kräver att man har pluggat tidigare och de liksom jag har rest till något annat ställe för att skaffa de poängen. T.ex. en i klassen, Hannes, kommer ursprungligen från Umeå men har nu återvänt hit ifrån att ha pluggat och jobbat i framför allt Göteborg i fyra-fem år.
När vi hade druckit och pratat i några timmar bestämde vi oss för att dra vidare och de som kände till stan lite bättre än oss nykomlingar bestämde sig för Havanna Club. Precis som nattklubben i Berlin med samma namn, som jag besökte när jag var där senast, så hade den flera våningar (eller ja, två bara, men den i Berlin hade tre) där man på den lägre hade en mer "vanlig" bar och på övervåningen spelade mer salsa, hip-hop o.s.v.. Detta bjöd till många skratt, eftersom klassen över lag inte riktigt har den musiksmaken. Framför allt Björn, en lång, glasögonprydd kille som diggar äldre rock i form av Led Zeppelin och The Doors, var som insatt i helt fel miljö när han med glimten i ögat började svinga sin yviga kropp till musiken. När kvällen var slut följdes vi som bor i Ålidhemstrakten åt uppför Svingen och jag kravlade mig väl i säng strax före halv fem.

Idag var jag sedan så trött att det enda jag orkade med var att följa med Emma till några av hennes kompisar, som bor här på Ålidhem, och titta på fotbollen på TV. Efter det gav jag henne sällskap hem, eftersom jag skulle in på Wayne's och försöka få tag i biljetter till förhandsvisningen av Tjenare Kungen som jag fått en annons om i mailen. Jag fick en flyer som man behövde för att hämta ut dem på Filmstaden, fast det visade sig senare att de inte hade några kvar. På Filmstaden träffade jag Elenore och Christine från klassen, som tänkte titta på Zozo. De hade redan tidigare på dagen frågat mig och Emma om vi ville hänga med, men ingen av oss var riktigt upplagd för bio idag. Jag återvände istället till Wayne's och avnjöt en hink kaffe och läste en tidning.

Inga kommentarer: