20 juni 2005

Cities of the Birches and the Sun

Vafan? Snodde du mitt citat!?
- Mattias "Punger" Unger

Oj, vilket äventyr min utflykt för att skriva inskrivningsprovet i Umeå blev. Inte minst eftersom Swebus nästan förstörde mina studier genom att låta mig missa tåget i Örebro på måndagskvällen.

Fick ta ett tidigt tåg på tisdagen, men den gamla biljetten måste jag fortfarande reklamera för att få ersättning...
Hur som helst så tar det ett bra tag att ta sig upp dit. Tågförbindelserna fr.o.m. Sundsvall är ganska kassa, så man får forsla sig vidare med buss därifrån. En bussresa från Sundsvall till Umeå tar for the record nästan fem timmar. Hoppas järnvägsbygget som pågår mellan Härnösand och Umeå tar fart snart, så snabbare förbindelser blir möjliga. Har nämligen sett att det är omständigt att flyga Karlstad-Umeå, mest för att planen ankommer/avgår från olika flygplatser i Stockholm (Bromma och Arlanda).

Provet i sig som jag fick skriva hade totalt tre uppgifter. Inför den första fick vi se musikvideon till Becks låt Deadweight två gånger, varpå vi skulle recensera den. Efter det skulle vi skriva en nyhetsartikel utifrån ett debattinlägg i DN av Leif Pagrotsky. De båda uppgifterna var antagligen tänkta att visa hur vi förhåller oss till våra texter vad gäller egna åsikter samt objektivt.
Den sista uppgiften var ett blad med 23 nutidsorienterade frågor som var riktigt svåra. Väldigt mycket sport var det med. Kunde bara 7 frågor helt säkert, varav de enda jag kommer på just nu var vilken film som vann årets Guldpalm i Cannes och vilken kultförfattare som sköt sig själv under våren (Hunter S. Thompson som skrivit Fear and Loathing in Las Vegas).
Dagen avslutades med en intervju av en av de två kursansvariga. Han som intervjuade mig heter Hans Wiechel och kommer av ett roligt sammanträffande ursprungligen från Uddeholm. Så första halvan av intervjun gick mest åt till att diskutera Värmland i allmänhet och Hagfors kommun i synnerhet.
Han hoppades att jag skulle komma in så att de äntligen fick en Färjestadsupporter på programmet igen. För det ska sägas att intervjun är det enda som de kursansvariga har att gå på vad gäller egna åsikter om ens person. Uppgifterna man gjorde kodas så de inte ser ens namn när de läser dem, så de får en väldigt objektiv bild av ens skrivande, vilket är en mycket smart lösning tyckte jag.

Vacker stad var det hur som helst, Umeå. Sundsvall var också grymt fint. Väntade där i några timmar på nattåget hem. Som tur var så hade Hanna kommit hem från sin Italienresa, så jag var hemma hos henne och åt och fikade. Riktigt trevligt.

Som vissa kanske vet så fick Hultsfred träda åt sidan för denna Umeåresa iår. För att råda lite bot på partynerverna så tog jag, Punger, Pär och Tobbe dock en tvådagars partyhelg i Karlstad. Riktigt kul var det faktiskt, kanske främst för att man umgicks med dem hela tiden. Särskilt Pär och Punger ser man ju inte så ofta annars.
Nu är dock hela gänget hemma för sommaren, vilket betyder att det blir midsommar, födelsedagar, Arvika och massor av annat med underbart folk, så nu ska vi minsann festa och ha kul så vi klarar oss fram till jul!

Ursäkta det sista, oavsiktliga rimmet. Märkte just att det såg jävligt fult ut.

Inga kommentarer: