15 januari 2012

Bra skit - vecka 2:

  • 250films.net - Hemsidan för att checka av alla filmer du sett från IMDb:s ständigt föränderliga topplista, över de 250 bästa filmerna genom tiderna enligt användarnas röster. Har nämnt sidan här förut, men eftersom jag siktar på att komma upp i 200 sedda från listan (ligger på ungefär 170 nu) innan årets slut passar jag på att utmana fler att se några kvalitetsrullar!
  • The Guard - Jag gillar när filmer oväntat kommer och sveper bort mattan under fötterna på mig. Hade inga som helst förväntningar på The Guard innan jag började titta, mer än lovord från en kompis. Jag var absolut inte beredd på en film som har en av de mest bisarra, elaka, frispråkiga och därför lika älskvärda huvudkaraktärerna jag sett på mycket länge. Påminde i sin stil en hel del om den finfina In Bruges; en annan rulle med Brendan Gleeson som för några år sedan överraskade mig från nästan ingenstans.
  • Les quatre cents coups - Appropå IMDb:s Top 250 så såg jag om den här klassikern från 1959 med mina elever på de gångna filmlektionerna. Måste ha varit i deras ålder, om inte en handfull år yngre, när jag själv såg den senast. Tydligt stilbildande och riktigt snygg.
  • Ricky Gervais - Mannen som inte böjer sig för att ta in den vågade humorn i populärkulturens mainstreamfåra. Chockade nöjesvärlden med sina oväntade skämt på förra årets Golden Globe och ikväll har han helt otippat fått chansen att leda galan på nytt!

Inga kommentarer: