11 augusti 2011

Sprocket Man

För någon vecka sedan laddade jag upp ett gäng nya experimentbilder på Flickr. Det var rullen jag nämnde i ett tidigare inlägg, en vanlig 35mm-film körd genom en mellanformatskamera (Zeiss Ikon Nettar). För att trixa lite extra så vände jag dessutom rullen bak-och-fram i kameran för att få filmens rödfilter att ge kraftig röd-orange ton till bilderna.
Resultatet blev väldigt lyckat, för att vara första försöken i båda hänseenden. En av favoriterna ser ni som vanligt här i inlägget, en dubbelexponering av blommor utanför Hagfors stadshus och ortens höghusfasader. Klicka er gärna vidare för att se resten.
Den största missen jag gjorde var att utsätta flera exponeringar för något slags ljusläckage, men har nu troligtvis hittat problemet. Eftersom ljusläckorna har en tydlig blåton tyder det på att ljuset har släppts på baksidan av rullen (d.v.s. den "riktiga" sidan på den vända filmen) och eftersom de konsekvent dyker upp på samma ställe beror det inte på att kamerans bakstycke har läckor. Därför borde det vara den svarta eltejpen som jag använt för att täcka för kamerans röda "exponeringsräknarfönster". Eltejp har ju en ganska glansig yta, vilket troligtvis har speglat tillbaka delar av ljuset mot filmrullen efter exponering.
Inför nästa omgång "sprocketfoto" ska jag tejpa in en matt pappersbit från någon gammal 120-rulle. Då blir det nog även dags att testa med svartvita bilder.

Inga kommentarer: