25 september 2010

Less is amore


Rise up
Originally uploaded by Magnus Bergström
Inför sommaren var jag länge på jakt efter enkla, analoga kameror. I bästa fall en simpelt tillverkad kompaktkamera med hus (och gärna lins) av plast. Något i stil med min Lomo Smena 8M, men med färre manuella inställningar och mer point'n'shoot-stuk. Helst av allt skulle den även ha blixt, eftersom det ger nya experimentmöjligheter i svartvitt och med vändframkallad diafilm.
Jag fann, som så ofta, vad jag sökte efter på Tradera, där jag budade hem en Konica EU-mini. Kostade mig ynka fem spänn (om vi bortser från frakten) och uppfyllde alla mina krav. Jag slängde i en svartvit Ilford-rulle, tog med kameran till Berlin och lät den visa vad den gick för. Bildexempel ser ni ovan, på Flickr och i framtiden.

Inga kommentarer: