10 september 2010

Feeling blue


Tungsten growth
Originally uploaded by Magnus Bergström
Filmrullar som är balanserade med tungsten är egentligen gjorda för inomhusfotografi, eftersom de jämnar ut den varma vitbalansen från konstbelysning. Men efter att ha sett några lyckade vändframkallningar av utomhusbilder så vågade även jag på ett försök.
Resultatet blev kanske sådär, eftersom jag själv hade hoppats på starkare blåtoner. Har i och för sig fortfarande vissa färgbalansproblem när jag scannar in vändframkallade negativ, eftersom min scanner gärna rättar till färgerna lite väl mycket i bilderna. Hur som helst fick flera bilder en fin bleksliten yta, vilket gav dem ett åldrat utseende. Klart välkommet.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Härlig melankolisk känsla i den korniga blomman där!

Säg till om du vill ha någon scanningshjälp. Jag har tillgång till en gammal scanner utan någon som helst automatkorrigering, men med hög upplösning, om du är intresserad.

Tungsten: http://3.bp.blogspot.com/_FQWMeQ4FxXg/SzCcnEosynI/AAAAAAAABYY/HkYM1fJvjn0/s1600-h/ensigndia09_strand.jpg

Unknown sa...

Borde kunna klura ut rätt inställningar på min också, får ställa några välriktade frågor till folk på Flickr!
Jobbar för övrigt i Forshaga nu, så vi får ses för fotosnack och java framöver.